גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסר בעייתי ליזמי ההיי-טק

המאבק על תקציבי המדען הראשי הוא מאבק לאומי

הייטק מחשב דולר / צילום: שאטרסטוק
הייטק מחשב דולר / צילום: שאטרסטוק

מדי שנה, בריטואל שחוזר על עצמו, נאלץ המדען הראשי לצאת למאבק על תקציב משרדו. גם השנה נדון המדען לעסוק בכך - בשל קיצוץ של כ-100 מיליון שקל בתקציב הרשות לחדשנות טכנולוגית שהוא עומד בראשה (שמה החדש של לשכת המדען הראשי). הקיצוץ נובע מדרישתו של השר לפיתוח הפריפריה, אריה דרעי, להעביר 300 מיליון שקל מתקציב משרד הכלכלה והתעשייה, משרדו הקודם, אל המשרד לקידום הפריפריה, משרדו הנוכחי, צעד שפוגע ישירות בתקציב המדען הראשי.

כל זה מתרחש כאשר זרוע אחרת של המדינה, משרד האוצר, פועלת להעניק שורה של הטבות מס לחברות היי-טק, זרות ומקומיות, לאור הקשיים שמולם ניצב ההיי-טק הישראלי בזירה הגלובלית. מופת של ניהול לקוי וחוסר תיאום.

תקציב הבסיס של המדען הראשי לשנים 2015-2016 היה 1.45 מיליארד שקל - סכום שהוא גם תולדה של תוספות שניתנו בעבר למדען לאורך השנה. כעת עשוי התקציב לרדת ל-1.35 מיליארד שקל, בנוסף לפגיעה בתוספות שניתנו בסך 100-200 מיליון שקל. במילים אחרות, סך הפגיעה בתקציבי המדען עלולה להגיע ל-300 מיליון שקל. כל זה בשעה שתקציב המדען נמוך כמעט במיליארד שקל מהצרכים האמיתיים של תעשיית ההיי-טק, ובשעה שמדינות רבות משקיעות משאבים גדולים בטיפוח חדשנות טכנולוגית. גם מדינות שהתמקדו בעבר רק בהיבט הייצור, דוגמת סין וקוריאה, שמות יתר דגש על חדשנות ומאיימות על מעמדה המוביל של ישראל כ"אומת הסטארט-אפ".

לצד התחרות הגוברת, ניתן להבחין במגמות נוספות התורמות לירידה בתחרותיות של ישראל, דוגמת ירידה בשיעור ההוצאה על מו"פ, ירידה בהיקף הפעילות של קרנות הון סיכון ישראליות, דשדוש בשיעור המועסקים בהיי-טק וירידה בשיעור הסטודנטים הלומדים מקצועות מדעיים והנדסיים.

לפיכך, מאבקו של המדען על תקציבו איננו מאבק סקטוריאלי. זהו קרב על היתרון היחסי של ישראל בזירה העולמית, על יכולתה להתייצב בחזית החדשנות הטכנולוגית ועל האפשרות לייצר מנופי תעסוקה. לא למותר לציין כי כל משרה טכנולוגית בהיי-טק יוצרת עוד ארבע משרות שירותים.

העובדה שבכל משבר תקציבי הראשונים שנפגעים הם תקציבי המדען הראשי נובעת מכך שלתקציבי ההיי-טק אין "אבא" ואין לובי - הוא איננו "מגזר" במדינה שמקדשת סקטוריאליות. סיבה נוספת היא שאת פירות ההצלחה בהיי-טק קוצרים אחרי שנים: איזה פוליטיקאי יתמוך בתוספת תקציבית שלא מיועדת למשמרת שלו ושמישהו אחר יגזור את הסרט שהיא תניב?

מה שמרגיז במיוחד בכל הסיפור הזה הוא שבסופו של דבר המדינה מחזירה לעצמה את ההשקעה במו"פ ובחדשנות. כל דולר של מענק מו"פ מניב למעלה מ-15 דולר יצוא, והשקעה במו"פ מחזירה עצמה למשק פי 50.

כאן המקום לחזור ולהסביר כי הבעיה העיקרית של חברות ההזנק היא הצורך להסתמך על מקורות מימון פרטיים בשלבי הפיתוח הראשונים עתירי הסיכון. אנו באים בטענות לחברות על שהן ממהרות לבצע אקזיט, אבל הקושי להשיג מימון הוא זה שמכריח את היזמים הישראלים לא רק לגלות יצירתיות אלא לעתים להעמיד את האקזיט כמטרה מרכזית במערכת השיקולים שלהם.

פעילות המדען הראשי במשך השנים נועדה בדיוק לשם כך - להקטין את הסיכונים של היזמים. היא ביטאה את מדיניות הממשלה לפיה מדינה קטנה נטולת משאבים טבעיים חייבת לקדם את כושר היזמות וההמצאה של האזרחיה. תפיסה זו הביאה את הממשלה לייסד מגוון תוכניות תמיכה וסיוע, שישמשו כמנוף לחברות הזנק קטנות ויסייעו להן לצמחו מהר יותר. כך הוקמה קרן יוזמה, ששימשה זרז להקמתן של קרנות ההון סיכון הראשונות בישראל. כך הוקמה ענבל וכך הוקמה קרן הזנק - קרן השקעות ממשלתית שמשקיעה במשותף עם קרנות הון סיכון פרטיות בחברות הזנק.

תוכניות אלה הביאו לכך שבתוך שני עשורים כל כספי המדינה שהושקעו הוחזרו בקנייה חוזרת של המגזר הפרטי, תאגידים רב-לאומיים הקימו כאן מרכזי פיתוח וקרנות הון סיכון זרות, בעיקר מארה"ב, הגיעו לכאן ויצרו אקו-סיסטם טכנולוגי תוסס.

לכך צריך להוסיף את החממות הטכנולוגיות, שהוקמו עם העלייה הגדולה ממדינות ברית המועצות לשעבר והציעו ליזמים אימון והדרכה, לצד סיוע כלכלי בשלבים הראשוניים של הפיתוח הטכנולוגי.

בתוך אקו-סיסטם מופלא זה, למדען הראשי נודע תפקיד מרכזי בבניית מעמדה של ישראל כמעצמה טכנולוגית, באמצעות תמיכה כלכלית במאות סטארט-אפים, שבלעדיה ספק אם היו הופכים מחלום למציאות. זאת ועוד, כיום משרד המדען אחראי גם לעידוד מחקר ופיתוח בתחומים אסטרטגיים למדינת ישראל כמו תחום הסייבר ותחליפי הדלקים, או הטמעת חדשנות בתעשייה המסורתית.

הפגיעה המתוכננת בתקציב המדען מעבירה מסר בעייתי במיוחד לתעשיית ההיי-טק והמו"פ הישראלית, שכבר היום מתקשה יותר ויותר לגייס הון. בכך מדינת ישראל מאותתת ליזמים ולמשקיעי ההון סיכון, כי מחויבותה לקידום המו"פ נמצאת בנסיגה, כך שהסיכון הכרוך בהשקעות כאלה בארץ הופך גבוה יותר. זאת, לצד אי הוודאות המצטברת ביחס לרמת התמיכה.

פערי האיכות - זמניים

אנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית - או שישראל תצליח לשמר את יתרונה הטכנולוגי או שמדינות אחרות, רעבות לחדשנות טכנולוגית, יצליחו לצמצם פערים. פערי האיכות, חשוב לזכור, הם זמניים.

כדי לתמוך באמת בהיי-טק הישראלי, היה על תקציב המדען להכפיל את עצמו. בינתיים, הקיצוצים גורמים נזק בלתי יתואר לצמיחת המשק, משום שהממשלה משתתפת ברמות נמוכות יותר בפרויקטים - 20%-30% במקום 50% - ופרויקטים רבים נדחים מחוסר תקציב. .

אם מוסכם על כולם שתעשיית ההיי-טק היא הקטר של הכלכלה הישראלית, הרי פגיעה בתקציבי המדען יכולה לפגוע אנושות בבסיס שהוא קריטי לצמיחת התעשייה הישראלית והמשק כולו.

ישראל היא מדינה קטנה יחסית, בלא שוק מקומי גדול ובלא גישה לשווקים אזוריים. ההיי-טק הוא היתרון היחסי המהותי שלה, שהביא בשלושת העשורים האחרונים לצמיחתה המואצת של הכלכלה הישראלית ולמיצובה כ"אומת הסטארט-אפ". לכן, המאבק על תקציבי המדען הראשי הוא מאבק לאומי, ועל כולם - התעשייה, היזמים, המשקיעים והממציאים - להתגייס כדי למנוע את הפגיעה בו.

■ הכותבת היא מנהלת-שותפה בפירמת עורכי הפטנטים "לוצאטו את לוצאטו", מ"מ ראש מועצת עומר, חברת הוועד המנהל של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויו"ר עמותת "יחדיו" מיסודה של קרן רש"י. 

עוד כתבות

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"