כגודל ההתעקשות גודל ההפסד

ההתנגדות של בזק לשימוע ציבורי פועלת לרעתה בכל היבט אפשרי

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

בהתעקשות של בזק שלא לערוך שימוע ציבורי לפני ביטול ההפרדה המבנית רב הנסתר על הגלוי, אבל קשה שלא להשתחרר מהרושם שזה עולה לה ביוקר. במידה רבה של סבירות אפשר לקבוע כבר עכשיו, כי ההתנגדות של בזק לשימוע, שמשום מה מלווה במעין הסכמה שבשתיקה מצד משרד התקשורת, פועלת לרעתה בכל היבט אפשרי: התעקשות של האוצר להחריף התנאים לביטול ההפרדה, סבירות גבוהה שמשרד המשפטים יתמוך בעמדת האוצר, ולו בגלל הדרישה לשקיפות ולתקינות ההליך המנהלי, ובנוסף הבג"צים שבוודאי יגישו המתחרים בשוק נגד המהלך החד צדדי. איך שלא מסתכלים על זה, בזק ומשרד התקשורת לא פספסו עד עכשיו אף טעות בדרך לביטול ההפרדה הנהוגה בחברה.

יתרה מכך, אם היה מתקיים שימוע ציבורי (הוא יכול היה להתקיים כבר לפני שנה!), ומשרד התקשורת היה מפרסם את קווי המתאר לביטול ההפרדה כדי שכל הציבור יוכל לחוות דעתו, בזק באופן תיאורטי יכלה להיות היום כבר אחרי הפרדה כזאת או אחרת. ההתעקשות שלה (שלא לדבר על המסרים הסותרים של משרד התקשורת לגבי הצורך בשימוע) הופכת את הדיון להתנגשות פומבית של אינטרסים. באופן פרדוקסלי היא מחזקת את התיאוריות הרווחות בציבור, לפיהן ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו, ומשרד התקשורת, פועלים לשרת את האינטרסים של בזק, וזאת בניגוד לאינטרס הציבורי שמחייב דיון עמוק בסוגיה.

אפשר להבין את מקור ההתנגדות של בזק אבל קשה להבין כיצד היא לא מצליחה להבליג על צדקת הטענה שלה בדבר הפרת ההבטחה השלטונית לביטול ההפרדה, לטובת גילוי פרגמטיות כאשר זו מתבקשת לטובת האינטרס שלה.

מההתנהלות של הצדדים בנושא ניתן להעריך שיש גורמים בכירים בבזק שחושבים שביטול ההפרדה המבנית הוא לא עד כדי כך חשוב לקבוצה. אמנם זה משהו שהיא נלחמת עליו בחירוף נפש, אבל בתכלס מה שמעניין את בזק הוא לא ביטול ההפרדה באופן כולל אלא ביטול ההפרדה המבנית מול יס באופן ספציפי.

בקרב מקבלי ההחלטות בבזק יש מי שסבורים שדווקא ההתמחות של כל חברה וחברה עושה טוב לקבוצה וביטול ההפרדה יכניס את הקבוצה למצב חדש ולא בריא. הטענות של בזק שהיא אינה יכולה להציע חבילות לציבור יכולה להיפתר בקלות גם ללא ביטול ההפרדה. ממילא העובדה שבזק פועלת באופן נפרד לא בדיוק מפריע לתוצאות המעולות שלה. החברה לא קוטלת קנים גם ככה ודווקא מצליחה היטב בשוק במתכונת הקיימת.

שימו לב שבבזק אפילו לא מתחיל דיון לגבי היום שאחרי ביטול ההפרדה המבנית. הקבוצה פשוט לא עוסקת בזה, והיא חיה ומתפקדת בשלום וברווחה במתכונת הקיימת תחת ההפרדה. לכן, חשוב להבין את הרקע שעליו צומחת ההתנגדות של בזק לשימוע. יש הרבה צדק בדבריה על הפרת ההבטחות השלטוניות. חוסר הקוהרנטיות במדיניות הממשלה היא רעה חולה לא רק בשוק התקשורת, אבל בתקשורת היא בולטת במיוחד. חוסר היכולת של המשרד למלא אחר הבטחות היא מן המפורסמות, ובמקרה של בזק זה בא לידי ביטוי אף באופן מובהק. ואף על פי כן בזק הייתה צריכה להיות יותר חכמה ופחות צודקת.