ביהמ"ש: "פגמים משמעותיים בקבלת ההחלטות בנמלי ישראל"

השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן ביקרה בחריפות את תנאי המכרז שקבעה חברת נמלי ישראל לבחירת זכיין שיפעיל את רציף המלט בנמל אשדוד

נמל אשדוד/ צילום: איל יצהר
נמל אשדוד/ צילום: איל יצהר

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, ביקרה היום (ב') בחריפות את תנאי המכרז שקבעה חברת נמלי ישראל (חנ"י) לבחירת זכיין שיפעיל את רציף המלט בנמל אשדוד (רציף 30). השופטת הורתה לחנ"י לפנות לקבלת חוות-דעת מהממונה על ההגבלים העסקיים וממשרדי התחבורה והאוצר בנוגע להשפעת תנאי המכרז על התחרות בשוק המלט.

ההחלטה של השופטת התקבלה בעקבות עתירות של חברת לב ברון קומודיטיס, שמפעילה כיום את הרציף באשדוד, וחברת מלט הר טוב. השתיים עתרו נגד המכרז של חנ"י, בטענה כי נפלו בו פגמים, ונקבעו בו תנאי סף שפוגעים בהן. חברת מלט הר טוב טענה כי התנאים שקבעה חנ"י למכרז לבחירת הזכיין לא מאפשרים לה להתמודד בו, וזאת תוך התעלמות ממדיניות הממשלה לפתוח את ענף המלט לתחרות.

בפסק הדין קבעה השופטת ד"ר אגמון-גונן כי "אני סבורה שהעותרות, ובעיקר מלט הר טוב, הוכיחו כי נפלו פגמים משמעותיים בהליך קבלת ההחלטות של חנ"י, וביניהם אי-פנייה לממונה על ההגבלים העסקיים. זאת, על אף חוסר המומחיות של חנ"י בשוק המלט; אי-שיתוף משרד התחבורה והאוצר בהליך; הסתמכות על מומחים שנגועים בניגודי עניינים; ובעיקר היעדר כל פירוט של השיקולים שעמדו בבסיס ההחלטות של ועדת המכרזים - כך שבית המשפט לא יכול לבחון האם חנ"י הפעילה את שיקול-דעתה כנדרש". 

הגברת תחרות

במסגרת העתירה שהגישה חברת מלט הר טוב - באמצעות עורכי הדין ניר קהת, אסף פריאל, נאוה קרואני, אירית ברודסקי ועומר בוסתנאי ממשרד תדמור יובל לוי - נטען כי חנ"י הסתייעה במסגרת המכרז בשירותי ייעוץ חיצוניים מחברה שסיפקה שירותים גם למתחרה שלה - חברת נשר, שהיא מונופול בשוק המלט.

מלט הר טוב רכשה מנשר לפני כשנה את המפעל בהר טוב שליד בית-שמש, וזאת מתוקף הבנות שהושגו בין המדינה לבין נשר למען צמצום אחיזתה של האחרונה בשוק המלט המקומי. במלט הר טוב טענו כי תנאי הסף שנקבעו במכרז להפעלת הרציף לייבוא מלט באשדוד - ונועדו למנוע מנשר להתחרות בו - מדירים גם אותה מהתמודדות במכרז. זאת, משום שמלט הר טוב עוסקת גם היא בייצור של מלט אך בהיקפים קטנים בהרבה מאלה של נשר.

השופטת קבעה כי "מכרז זה הוא חלק ממהלך כולל של ניסיון הממשלה להגביר את התחרות בשוק המלט, ולאור העובדה ששיקולי תחרות בהקשר זה מורכבים - על חנ"י לשקול האם תנאי המכרז אכן מקדמים מהלך זה".

בית המשפט תיאר את מורכבות שוק המלט ואת הניסיונות של הממשלה לפתוח אותו לתחרות. השופטת קבעה כי על חנ"י לפנות לרשות להגבלים עסקיים ולמשרדי האוצר והתחבורה לשמיעת עמדתם בנושא. "אין להוציא מכלל אפשרות שגם לאחר בחינה מחודשת של המכרז, תגיע חנ"י למסקנה כי חלק מתנאיו או כולם צריכים להיוותר על כנם. כל עוד החלטה שכזו תהיה מבוססת ומנומקת כראוי, איני סבורה כי יש מקום לפסול אותה מראש, אך היא תהיה כפופה לביקורת שיפוטית", קבעה אגמון-גונן. 

עוד ציינה השופטת כי על חנ"י לפנות למומחים בתחום התחרות שאין להם כל נגיעה לשוק הבטון או המלט ושאינם בניגוד עניינים. 

העותרת לב ברון קומודוטיס יוצגה בהליך בידי עורכי הדין עמי אסנת, ורדה לבון ותמי דולב ממשרד מ.פירון ושות'.