מדריך למכירה מניות ונ"יע בשורט – כל מה שצריך לדעת

בשורט אתם מהמרים בדרך כלל נגד המגמה, על ירידה בהמשך לעלייה. אלא שבמקרים רבים מה שעולה ממשיך לעלות - ואז אתם עלולים להיתקע עם הפסד גדול ■ איך להימנע מכך?

הלוואת גישור/ קרדיט: שאטרסטוק
הלוואת גישור/ קרדיט: שאטרסטוק

מכירה בחסר (שורט) היא פעולה הפוכה מרכישת ניירת ערך. בדומה למכירה רגילה, מוכרים נייר ערך ומקבלים מזומן, אבל בשונה ממכירה רגילה המוכר בעצם מקדים את המכירה לרכישה.

מכירה בחסר נעשית לרוב כאשר חושבים שנייר ערך מסוים עומד לרדת, או כאשר רוצים לגדר אסטרטגיה מסוימת. אם, לדוגמא, משקיע מסוים מעריך שמניות הגז מצויות במחיר גבוה והוא חושב שהן יירדו - הוא יכול למכור בחסר את מניות הגז (לעשות שורט, וכבר נפרט את הטכניקה).דוגמה נוספת: אם משקיע סבור שמניות ת"א 25 (המעו"ף) נמצאות במחיר גבוה, הוא יכול למכור את המדד (למשל, מכירת תעודת סל על ת"א 25).

והנה המחשה מספרית: נניח שעשינו שורט על מניית אבנר במחיר של 260 אגורות, ואחרי חצי שנה המניה ירדה ל-200 אגורות ואז רכשנו אותה (כלומר, סגרנו את הפוזיציה). מניית אבנר בעצם ירדה ב-60 אגורות - ירידה של 23%. מי שעשה שורט הרוויח 60 אגורות (לכל מניה) - רווח של 23%.

כדי למכור בחסר צריך קודם לשאול (מלשון השאלה) מגורם אחר את ניירות הערך המיועדים למכירה. אחרת, טכנית, לא ניתן למכור. השאלת ניירות הערך היא עניין של משא ומתן ושל סחירות נייר הערך. אם תרצו לעשות שורט על אגרות חוב ממשלתיות, לא תהיה בעיה להשיג סחורה, אבל אם תרצו לעשות שורט על מניית יתר קטנה, ממש לא בטוח שתוכלו לקבל השאלה.

אם אתם מתכוונים לעשות מכירה בחסר, בשלב הראשון יש לבדוק מול הבנק או הברוקר שאתם עובדים איתו האם יש את נייר הערך הזה להשאלה. בנק או הברוקר יבדקו את זה בעיקר מול הגופים המוסדיים - תעודות הסל, קרנות נאמנות, קופות גמל ואולי אפילו הנוסטרו (חשבון השקעות עצמי) של הבנק או של הברוקר. אם יש במצאי, אפשר להתחיל. חשוב לציין כי השאלה עולה כסף: הגוף המשאיל מקבל מגוף השואל ריבית קבועה שנתית או דמי השאלה, שעשויים להיות בין 1% ליותר מ-3%.

שורט - איך עושים את זה ?

כשעושים שורט צריך לזכור כמה דברים. קודם כל, המשאיל יכול "לקרוא" לפוזיציה שלו בהתראה של יום יומיים (כל חוזה וההסכם הספציפי בין המשאיל לשואל). אם מדובר בנייר ערך סחיר, הבנק או הברוקר יוכלו להשיג לכם אותו ממקור אחר, כך שלא תצטרכו בפועל להחזיר את הסחורה אלא רק להחליף משאיל. אבל, כמובן, לא תמיד הנייר יהיה כה סחיר.

מעבר לכך, חשוב לזכור שבשורט במקרים רבים אתם נגד המגמה, אתם מהמרים על ירידה בהמשך לעלייה. במקרים רבים מה שעולה ממשיך לעלות - ואז אתם עלולים להיתקע עם הפסד גדול. כאשר המניה ממשיכה לטפס, קורה תרחיש הפוך - שורט סקוויז. השורטיסטים נלחצים מהעליות שמסבות להם הפסד ומחליטים לחסל את הפוזיציה (ובמקרים רבים פשוט המשאיל דורש את המניות בחזרה במקביל לעליית המניה והקטנת הביטחונות) - ואז ההפסד גדול עוד יותר. במצב של שורט סקוויז, נייר הערך עולה עוד יותר, הפוך מציפיות השורטיסט. זהו תרחיש מאוד לא נעים לכיס. בשורה התחתונה, קיים כמובן סיכון והוא לא קטן. 

שורט על אג"ח - סוג של מימון זול

השורטים חשובים לשוק ההון, משום שהם תורמים לשכלול השוק, מוסיפים נזילות ומגוונים את אפשרויות המסחר. מעבר לכך, מדובר בעצם במעין ייצור מוצרים נוספים - שורט על אגרות חוב ומק"מים הם בעצם סוג של הלוואה זולה. הרי רכישת אג"ח היא נתינת הלוואה בהתאם לריבית האפקטיבית, ומכאן שמכירת אג"ח בחסר היא בעצם קבלת הלוואה בריבית האפקטיבית הגלומה, והריבית כיום בשוק האג"ח ובשוק המק"מ, נמוכה במיוחד. גם אחרי הוצאות נופסות ודמי השאלה, מדובר במימון זול במיוחד.

את השורט בניירות הערך נהוג לבחון על פי יחס - Short Interest Ratio) SIR), היחס המבטא את השווי הכספי של יתרת המכירות בחסר במונחי מחזור יומי הממוצע בבורסה באותו נייר ערך. כך ניתן להבין את היקף השורט, ותוך כמה זמן (בימי מסחר ממוצעים) יהיה אפשר לסגור אותו. ככל שהיחס גדול יותר, מישהו סבור שהמניה/נייר הערך יירדו באורח משמעותי יותר.

ובכלל, טבלאות השורט מאפשרות לכם לדעת בכמה השתנו יתרות השורט - גידול ביתרות השורט משמעו שמשקיעים סבורים שמחיר נייר הערך עומד לרדת והיקף "ההימור" שלהם בפוזיציה הזו גדל. חשוב להבהיר - גידול בהיקף שורט, אינו בהכרח מעיד שכל השוק חושב שמחיר נייר הערך יקר, מספיק שיהיה גוף גדול שיגדיל פוזיציה בשורט על מנייה מסוימת כדי שסה"כ יתרת השורט תעלה, ועדיין מדובר בסממן שמעיד על כך שהשוק סבור (יותר מבעבר) שנייר הערך עשוי לרדת.

מנגד, קיטון בהיקף השורט, מעיד כי השחקנים בשוק סבורים שהסיכוי שהמניה תרד פחת (לעומת העבר).

עם זאת, חשוב לציין שפעמים רבות פוזיציית השורט לא לבד - כלומר, פוזיציית המכירה בחסר היא חלק מאסטרטגיה או מהווה גידור להשקעה מסוימת; ולכן, לא תמיד זה נכון לקבוע את הערכת השוק על נייר ערך בודד מהיקף השורט.

מידע חשוב אגב, שעולה מטבלאות השורט הוא שהיקפי המכירות בחסר משמעותיות מאוד בשוק האג"ח, וזה לא מפתיע - הריבית הנמוכה בעצם ייצרה דרך מימון מאוד זולה - שורט על אג"ח הוא סוג של הלוואה בריבית האפקטיבית של האג"ח ובפועל מדובר בהלוואות הכי זולות שניתן לקבל (גם כשמשקללים את דמי ההשאלה).

שורט טכני

ככלל, ניתן לבצע שורט רק כאשר משאילים את נייר הערך, אבל יש חריגים. אם המשקיע מקבל אישור למכור ולקנות באותו היום, טכנית יש לו על פני היום מכירה לא מגובה בהשאלה. קוראים לזה שורט טכני.

כמו כן, מכירה של מניה דואלית בשעה שיש למשקיע המניה הנסחרת בוול-סטריט (או בבורסה אחרת) היא גם אפשרית ומדובר בשורט טכני. השורט הזה אמור להתקזז באותו היום עם העברת המניות בחו"ל למניות מקומיות (וזה גם אפשרי במידה ויש מניות בחשבון אחר ושורט בחשבון שני, אך בתנאי וכפוף לכך שתהיה העברה באותו היום לסגור את השורט הטכני).

יש גם מקרי קצה, מניות שעדיין לא נרשמו בחשבון אך קיימות ואמורות להיות מועברות, אם הברוקר או הבנק השתכנעו שאכן המניות בדרך ניתן למכור אותן.

מדריכי השקעה נוספים:

ככה תשקיעו לבד - כל מה שצריך לדעת כדי להתחיל להשקיע בעצמכם

תעודות סל - יתרונות וחסרונות

עמלות ניירות ערך - ככה תחסכו בעמלות (השוואה של בנקים ובתי השקעות)

* המאמר נכתב על ידי מערכת הון, מדריכים פיננסיים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור ניירות ערך ואינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.