פלאטיני וספ בלאטר הורחקו ל-8 שנים מכל פעילות בכדורגל

נשיא אופ"א המכהן ונשיא פיפ"א היוצא מסיימים את דרכם בעסקנות הכדורגל העולמי, בגין תשלום "חסר בסיס חוקי" של 2 מיליון פרנקים שווייצרים שעבר ביניהם; האישומים נגדם: ניגוד עניינים, דיווחים כוזבים ואי-שיתוף פעולה עם החוקרים

ספ בלאטר, מישל פלאטיני / צילום: רויטרס
ספ בלאטר, מישל פלאטיני / צילום: רויטרס

ככל הנראה - מישל פלאטיני, נשיא התאחדות הכדורגל האירופית אופ"א - סיים היום (ב') באופן מעשי את דרכו בענף, בגיל 60: ועדת האתיקה של ההתאחדות העולמית פיפ"א גזרה על שחקן העבר הצרפתי שמונה שנות הרחקה מכל פעילות בכדורגל, עקב פרשת התשלום החשוד שקיבל מספ בלאטר ב-2011 בסך של 2 מיליון פרנקים שווייצריים (כ-2 מיליון דולר).

על בלאטר עצמו, נשיא פיפ"א בן ה-79 שבכל מקרה אמור לעזוב את תפקידו לאחר הבחירות לראשות הארגון שייערכו בפברואר הקרוב - נגזר עונש דומה על-ידי השופט הגרמני האנס-יואכים אקרט, שעומד בראש ועדת האתיקה של פיפ"א. השניים הואשמו בניגוד עניינים, דיווחים כוזבים ואי-שיתוף פעולה עם חוקריהם.

בלאטר ופלאטיני טענו שהתשלום המדובר הוא תוצאה של הסכם בעל-פה שנערך ביניהם, ושהכסף שקיבל פלאטיני הוא למעשה שכר עבור עבודה שביצע בין 1998 ל-2002, אז שימש כיועץ טכני לבלאטר, שב-1997 החל את תפקידו בראשות פיפ"א. מה שגרם להרמת גבות הוא הטיימינג של התשלום לפלאטיני - ב-2011, תשע שנים לאחר שסיים את עבודתו בפיפ"א, ובמקביל לתקופה בה בלאטר ניסה לגייס תמיכה לקראת הבחירות לנשיאות פיפ"א (אליהם הוזכר פלאטיני כמועמד לרוץ). פלאטיני הסביר כי לא קיבל את הכסף במועד המתוכנן בתחילת העשור, בשל מצבה הכלכלי הקשה של פיפ"א באותה תקופה - זאת על-אף שדוחותיה הכספיים באותה תקופה הצביעו על רווחיות.

על-פי ממצאי ועדת האתיקה, "מר בלאטר, במסגרת תפקידו כנשיא פיפ"א, הורה על התשלום למר פלאטיני למרות שלא היה לו 'בסיס חוקי' בחוזה העבודה בין הצדדים שנחתם ב-1999 (לא הוזכר כלל בחוזה). גם לא בהצהרתו הכתובה וגם לא בשימוע האישי שנערך לו, סיפק בלאטר 'בסיס חוקי' אחר עבור התשלום הזה. הטענה שלו לפיה בין השניים היה קיים חוזה בעל-פה, לא הייתה משכנעת ונדחתה על-ידי הוועדה". בנוסף להרחקתם, נקנסו בלאטר ופלאטיני ב-50 אלף פרנקים שווייצריים ו-80 אלף, בהתאמה.

כזכור, פיפ"א נכנסה אל תוך גל של חקירות שחיתות במאי האחרון, לאחר שהמשטרה השווייצרית פשטה על מלון חמשת הכוכבים בציריך, "בור או לאק", ועצרה תשעה מבכירי הארגון שהתכוננו לקונגרס פיפ"א - זאת בהוראת כתבי אישום שהגיש נגדם משרד המשפטים האמריקאי, אשר הפעיל את ה-FBI לחקור את ההתאחדות העולמית בשנים האחרונות. בין ההאשמות שעלו: שוחד והלבנת הון. בנוסף, נעצרו באותו חודש ברחבי העולם אנשים ששימשו שותפים עסקיים של פיפ"א - מתחומי השיווק, הספונסרשיפ וזכויות השידור. מרבית העצורים הוסגרו כבר לארה"ב, כאשר בחודש שעבר הוציא משרד המשפטים האמריקאי צווי מעצר ל-16 חשודים נוספים. הפרשות הפליליות הללו צפויות להוביל את פיפ"א לסיים את שנת 2015 בהפסד של כ-100 מיליון דולר.

בעקבות המאורעות, החליט בלאטר להתפטר מתפקידו ולסיים אותו רשמית, כאמור, בפברואר הקרוב. המאורעות גם הובילו לפתיחת חקירות פליליות בשווייץ נגד בלאטר, וחקירות פנימיות של ועדת האתיקה של פיפ"א נגדו ונגד פלאטיני. 

המשמעות המיידית של ההחלטה מהיום היא שהתקוות של פלאטיני, שנחשב לידיד של הכדורגל הישראלי, לרוץ לנשיאות פיפ"א - כמובן נגוזו. בכל אופן, קשה לראות אותו חוזר לתפקידי עסקנות בכדורגל העולמי גם בעוד שמונה שנים. בפן הרחב יותר - העובדה ששני עסקני הכדורגל הבכירים ביותר בענף - נשיא פיפ"א ונשיא אופ"א - נזרקים מהתפקידים שלהם בגין האשמות שהן על-הסף השחיתות - מצביעה על היקף הריקבון ממנו סובל ענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם.