הברק של רוברט שומאן

הקונצ'רטו לפסנתר והקונצ'רטו לכינור של שומאן הם אלבומים מומלצים בכל לב 

הקונצ'רטו לפסנתר של רוברט שומאן הוא אחד היצירות המוכרות והשחוקות ברפרטואר. וזו בדיוק הסיבה שהביצוע החדש הזה נשמע כל-כך מפתיע ומלהיב. הסולן בביצוע הוא הפסנתרן אלכסנדר מלניקוב (Melnikov), ומלווה אותו תזמורת הבארוק מפרייבורג בניצוחו של הספרדי פאבלו הראס קסאדו (Heras-Casado). קסאדו (38) נחשב כיום לאחד המאורות החדשים בעולם הניצוח, וכאן אפשר להבין היטב למה.

האלבום הוא חלק משלישיית אלבומים חדשה של "הרמוניה מונדי", המוקדשת לקונצ'רטי ולשלישיות הפסנתר של שומאן. האלבום הראשון בטרילוגיה, שבמרכזו הקונצ'רטו לכינור, כבר יצא לאור ונסקר כאן בהמשך. האלבום השלישי יוקדש לקונצ'רטו המפורסם לצ'לו, וצפוי לצאת לאור בעתיד הקרוב. הייחוד הראשון של הביצוע החדש הוא בכלים, שהם כלי תקופה מקוריים מזמנו של שומאן (אמצע המאה ה-19). הסולן מנגן בפסנתר פטישים (בניגוד לפסנתר מודרני), כלי הקשת מנגנים עם "מיתרי גיד", וכך הלאה. הייחוד השני הוא בפרשנות, שמנצלת את אופי הכלים הייחודי כדי ליצור תמונת צליל שונה לגמרי מהמקובל. התוצאה נפלאה. הקונצ'רטו השחוק נשמע כאן כמו חדש: מבריק, צלול ומעודן, עם צליל יפהפה של הפסנתר וליווי סוחף של התזמורת. להערכתי גם מאזינים שמרנים, שמעדיפים בדרך-כלל ביצועים בכלים מודרניים, ישאבו ממנו הנאה מלאה.

בנוסף להקלטת האודיו של הקונצ'רטו מציע האלבום גם דיסק DVD, ובו ביצוע מצולם ליצירה. ביצוע זה צולם באולם ה"פילהרמוני" של ברלין, ומאפשר לצפות הן במבצעים והן בכלים בהם הם מנגנים. עבור מי שאינו מכיר את כלי התקופה, זו עשויה להיות חוויה מרתקת. בדיסק השמע מופיע בנוסף לקונצ'רטו גם ביצוע של שלישיית הפסנתר מספר 2 של שומאן, הפעם בגירסת אודיו בלבד. לביצועה מצטרפים למלניקוב הכנרת איזבל פאוסט (Faust) והצ'לן ז'אן-גוויהן קייראס (Jean-Guihen Queyras). שלושתם מצוינים, אך לטעמי הרושם שמשאיר הביצוע פחות מלהיב מאשר זה של הקונצ'רטו. אולי עקב היעדר התזמורת, ואולי בגלל שהיצירה פחות מוצלחת. גם כך, האלבום הזה מומלץ בכל לב.

שומאן - הקונצ'רטו לפסנתר ושלישיית הפסנתר מספר 2. פסנתר: אלכסנדר מלניקוב. תזמורת הבארוק מפרייבורג. מנצח: פאבלו הראס-קסאדו. אלבום עם דיסק ו-DVD של "הרמוניה מונדי". 


הכינור יוצא לאור

זהו אלבום נוסף בסדרת הקונצ'רטי של שומאן, והוא מומלץ באותה מידה. הפעם מדובר על הקונצ'רטו לכינור, המוכר והמבוצע פחות מבין שלושת הקונצ'רטי של המלחין. זו גם הסיבה שהוא מופיע שני בסקירת הסדרה כאן: בניגוד לקונצ'רטו המפורסם לפסנתר של שומאן, חובבי מוזיקה רבים כלל לא יודעים על קיומו. זה דווקא חבל, כי מדובר ביצירה יפה ובעלת אופי "שומאני" מובהק, עם מוטו חגיגי שמופיע בפרק הראשון וחוזר גם בהמשך בלבוש שונה.

האלבום בנוי בצורה זהה לקודמו ועם אותם משתתפים. בדיסק השמע יש ביצוע של הקונצ'רטו לכינור ושל שלישיית הפסנתר מספר 3, שלטעמי מוצלחת יותר מקודמתה. בדיסק ה-DVD יש גירסה מצולמת באיכות מצוינת של הביצוע לקונצ'רטו, ללא שלישיית הפסנתר.

הכנרת הסולנית היא הגרמנייה איזבל פאוסט (44), המוכרת היטב בתחומה. הביצוע שלה מעולה, וגם כאן מאפשר השימוש בכלי תקופה להשיג מצלול וצבע שונים מאוד מהמקובל בכלים מודרניים. אלבום חובה לאוהבי שומאן.

שומאן - הקונצ'רטו לכינור ושלישיית הפסנתר מספר 3. כינור: איזבל פאוסט. תזמורת הבארוק מפרייבורג. מנצח: פאבלו הראס-קסאדו. אלבום עם דיסק ו-DVD של "הרמוניה מונדי".