דעה: חולדאי שותק לגבי הרכבת הקלה - "זה לא אני, זה הם"?

אם ישאלו את ראש עיריית ת"א על תחבורה, הוא ידגיש מיד, 'אין לי סמכות אפילו להזיז עמוד ותמרור אחד בעיר. זה הם שם במשרד התחבורה, זה לא אני' ■ אבל כולנו יודעים - כשחולדאי רוצה, הוא יכול

רון חולדאי / צילום מסך
רון חולדאי / צילום מסך

לפני שמילה כלשהי במאמר הזה תדליק את הפתיל הלא מאוד ארוך של ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, ראוי לומר מיד: כבר שנים שהוא מתוסכל - בצדק - מהעובדה שעד כה לא הוקמה רשות תחבורה מטרופולינית לגוש דן. אין דבר נחוץ מזה במערך התחבורה הבעייתי במטרופולין. מבקר המדינה, וגם "ועדת סדן" התריעו ותמכו ללא סייג בעמדתו של חולדאי בעניין זה.

עוד מילה לזכותו היא, שכבר שלוש קדנציות מכהן שר תחבורה בשם ישראל כץ, שצנטרליזם היא מילה קטנה בשבילו, ואת רוב המשפטים הוא מתחיל במילים "אני" או "בתקופתי". האהבה ההדדית הגדולה בין כץ לחולדאי, אינה טעונה פירוט.

זהו הבסיס ליחס של חולדאי לכל נושא התחבורה. מצד אחד הוא אומר: אם רק יתנו לי סמכויות תראו שאפשר לעשות פה תחבורה מוצלחת, בדיוק כמו שתאגיד מטרופוליני מקביל ביצע את שידרוג והכפלת קווי ההולכה לשפד"ן, עם הפרעה מינימלית בקו המערבי (כולל שדרות ירושלים ביפו), ובלי שום הפרעה לציבור בקו המזרחי. עבודות תשתית בעיר הוא יודע לבצע, כולל היום, גם מול כעסם של הנפגעים הזמניים. אבל בתחבורה, הוא ידגיש מיד, אין לי סמכות אפילו להזיז עמוד ותמרור אחד בעיר. זה הם שם במשרד התחבורה, הוא משדר, זה לא אני.

זו כנראה הסיבה שחולדאי שותק ואיננו מסכים בשום אופן להתראיין בנושא הרכבת הקלה. ידועה הביקורת שלו על חוסר היערכות מספקת מצד המדינה לקראת הפרויקט, אבל מתי ידבר עם התקשורת לציטוט? כשיהיה משבר אמיתי, הוא אומר. מי שבינתיים עומדת בחזית, במקומו, היא סגניתו מיטל להבי. גם ברפורמה הקודמת שיזם משרד התחבורה בקווי האוטובוסים בתל אביב, בשנים 2011-2010, הוא שתק. רק בדיעבד הוא הסתפק באמירה "רפורמה מצ'וקמקת".

כשחולדאי רוצה, הוא יכול

בגלל העמדה הזו, חולדאי כביכול חוסר אונים מול משרד התחבורה, הוא אפילו לא דירקטור בנ.ת.ע. אבל העמדה הזו איננה מתיישבת עם כמה עובדות:

בתל אביב פועלת "ועדת שלושה" לקבלת החלטות על כל תמרור וצומת: מהנדס העיר, נציג משטרת ישראל ונציג משרד התחבורה. העירייה אינה נטולת השפעה.

כשחולדאי רצה לפנות את רחוב אבן גבירול בשעות העומס - זה התבצע. גם אז בעלי העסקים זעקו חמס, ובדיעבד התברר שחולדאי צדק.

יש עובדה אחת בסיסית: כאשר חולדאי התעקש שהקו האדום יהיה תת-קרקעי בתל אביב, הוא השיג את שלו. התוצאה היא שקיבלנו רכבת קלה המתחפשת בתל אביב למטרו - שני קרונות שיקחו בקושי 400 נוסעים, לעומת מטרו של עשרה קרונות עם 3,000 נוסעים. 12 שנות תכנון והשקעה שהוכפלה ל-20 מיליארד שקל.

אותה עמדה של חולדאי - זה לא אני, זה הם - מתבטאת גם בהיעדר ביטוי חיצוני של אמפתיה למצבם של בעלי העסקים לאורך הקו האדום. אם תלחצו על חולדאי בענין הנחה בארנונה, הוא יקפוץ, במידה של צדק, ויענה: הארנונה זה שטויות, למה ששר האוצר לא יסדר להם פטור ממע"מ?

מדוע, במסגרת הכשרת הלבבות לקראת הפרויקט, לא דיבר מספיק בפומבי, לתקשורת, על תוספת נת"צים בעיר, בוודאי בכניסות אליה וברחובותיה הראשיים? הרי הזעם כשיוטלו הקנסות (750 שקל ונקודות) יופנה כלפיו. חולדאי, בהבעה של יאוש, יסביר שלא היה טעם במסע חינוכי סביב שמירת כבודם של הנת"צים, ונהגי הרכב הפרטי ילמדו לכבד אותם רק בעקבות משבר, כמו זה שמתקרב עכשיו. לימוד והפנמה רק כתוצאה ממשבר? ראש העיר היה אמנם איש צבא, אבל גם איש חינוך.

מה קרה לטבעת הירוקה?

יש רושם שעיריית תל אביב דואגת יותר להסדרת תנועת האופניים בעיר, עניין שמתבצע ללא תב"ע ויעלה לעיר מיליונים, בפיצויים של הולכי רגל שמגיעים כל יום לחדר המיון בבית החולים איכילוב. חנויות האופניים, אגב, מפוצצות בגלל עבודות הרכבת הקלה.

ממש ערב תחילת העבודות התפטרה במחאה מהנדסת התנועה הראשית בעיריה נורית כספית, על רקע חילוקי דעות מקצועיים. אדם חסר כל כישורים וידע בתחבורה, אשר בן שושן, מונה לתפקיד ראש רשות תחבורה וחניה. ככה מנהלים תחבורה? מה קורה שם בדיוק בעירייה בתחום התחבורה? וחולדאי שותק.

ההתייחסות של חולדאי לתחבורה ראויה למחקר מעמיק דווקא בגלל העובדה, שהוא ניצח לראשונה בבחירות ב-1998, כשהוא נושא את דגל התחבורה בתל אביב, עם תוכנית "הטבעת הירוקה".

מדובר בתוכנית של ד"ר תומר גודוביץ', הבן של ישראל גודוביץ', מי שחולדאי מינה למהנדס העיר. זו תוכנית עם היגיון, שעליה הוסכם עם דן ואגד, ולפיה אוטובוסים חשמליים (במחיר סמלי) ינועו במסלול אליפטי, בשני הכיוונים, ברחובות האלה: בצפון - שד' רוקח; במזרח - הרחובות אבן גבירול ויהודה הלוי; בדרום - דרך יפו (עד מתחם התחנה); במערב - הרחובות קויפמן, דרך הים, הירקון ובן יהודה. לפי התוכנית, הנוסע יכול לרדת בכל תחנה שיבחר ויגיע ליעדו, בכל מקום בעיר בין נתיבי איילון לבין הים, תוך 10 דקות הליכה לכל היותר.

חולדאי לא הסביר מעולם מדוע ירד מתוכנית "הטבעת הירוקה". השואל מסתכן בהדלקת הפתיל ובתשובה של נפנוף יד.