יש עוד הרבה מה לחשוף

כבר כתב אישום? יש עוד הרבה מה לחקור בפרשת רונאל פישר

רונאל פישר ועו"ד רות דוד/ צילום: ליאור מזרחי
רונאל פישר ועו"ד רות דוד/ צילום: ליאור מזרחי

בימים האחרונים מצהירים במשרד המשפטים על כוונה להתחיל "לארוז" את פרשת רונאל פישר ולהגיש ביום חמישי הקרוב כתבי אישום נגד חלק מהמעורבים בפרשה, לרבות עו"ד רונאל פישר ורפ"ק בדימוס ערן מלכה.

ייתכן כי המוטיבציה להקדים ולהגיש כתבי אישום כבר עכשיו, נובעת גם מהרצון לאפשר את מעצרם של המעורבים עד תום ההליכים. אך אם משמעות הדבר היא שבמח"ש מתכווננים לסיום חקירת הפרשה בקרוב, הדבר מעלה תהיות.

מי ששוחח עם גורמים המעורבים בפרשה בימים האחרונים יודע שיש עוד לא מעט קצוות חוט שלא נבדקו ושראוי שייבדקו, כדי להגיע לחקר האמת ולחשיפה המלאה של מה שמצטייר כרשת מנהרות תת-קרקעית שנחפרה תחת מערכת אכיפת החוק. רשת מסועפת שדרכה יכולים לחדור גורמים עברייניים למשטרה, לפרקליטות ולגופים נוספים, ולהשפיע עליהם, כמו גם על הליכים משפטיים שונים, הכול לכאורה.

בדומה לבעיית רשת המנהרות המתוחכמת בעזה, גם כאן אין פתרונות קסם טכנולוגיים. צריך לזהות את המנהרות אחת-אחת ולהרוס אותן עד יסוד.

הסיפורים הרבים שנשמעו בימים האחרונים, שהמשותף לרובם הוא מעורבות של אותם גיבורים - רונאל פישר, רות דוד-בלום, ערן מלכה ואחרים - אולי יתבררו כלא מדויקים או כבלתי ניתנים להוכחה.

ההימנעות מאזכור פרטי אותם סיפורים ושמות ספציפיים של מעורבים אחרים כאן היא מכוונת, ונועדה להימנע מלשון הרע, בין היתר לאור אי-רצונם של חלק מן המעורבים האחרים לספר את הסיפורים שהם מספרים שלא לפרסום, "און-רקורד" ובקול ברור.

אבל במשטרה ובמשרד המשפטים מכירים לפחות חלק מאותם סיפורים, בעקבות תלונות ומכתבים שונים שהוגשו בעניינם, שהרשויות השונות לא התייחסו אליהם ברצינות יתרה בעבר. הגיע הזמן לפתוח את הארכיבים ולאתר כמה תלונות ישנות מהשנים האחרונות, כדי לעיין בהן מחדש.

את כל אותן תת-פרשיות לכאורה ראוי לחקור גם מהטעם שיש להפריך את חרושת הסיפורים והשמועות, שעשויה לרבוץ כעננה מעל ראשם של שורה שלמה של מעורבים לכאורה, לרבות 3 אנשים העונים לתואר שופט או שופט בדימוס, מספר עורכי דין (בנוסף לאלה שנחקרו בפרשה), לפחות שני ראשי רשויות מוניציפליות, קבלנים ועסקנים פוליטיים.

חשבו על אותו שופט, שאם לא תופרך השמועה בעניינו, ימשיכו הלחשושים עליו להדהד בין עורכי הדין לנצח; שלעולם ירננו עליו שהיה מעורב לכאורה באקט לא כשר בנסיבות הקשורות לפישר ולחבורתו. האם מגיע לו שבאי בית המשפט יסתכלו עליו מכאן ועד עולם בעין עקומה? האם זה מגיע למערכת בתי המשפט? למתדיינים בפניו?

חשבו על אותו בורר, שהטענות בעניינו עשו להן כנפיים, והן מרחפות לכל עבר - האם לא מגיע לו ולמתדיינים בפניו שהנושא ייחקר, ואם ניתן להפריכו, יופרך?

כמובן אין לשלול את האפשרות שחלק מן הסיפורים הללו, אולי אפילו רובם, מסופרים על-ידי יריבים אישיים של חלק מהמעורבים, ואין להם בסיס אמיתי במציאות. מה שברור הוא שכמות הסיפורים היא עצומה, ומכאן תמוהה הכוונה להתחיל לסכם את החקירה בעניין פישר, שעושה רושם שהייתה אמורה רק ללכת ולהתרחב.

נזכיר כי החקירה בפרשת רונאל פישר התעכבה חודשים רבים בשל חוסר היכולת של גורמי החקירה לפצח את קוד הפתיחה בן 4 הספרות של מכשיר האייפון של פישר. כשנפרץ המכשיר, כאילו נפרץ סכר גדול, ומים רבים געשו בשצף.

היו"ר לשעבר של ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, האיש שחשף את הפרשה, כבר טען כי בקרב רשויות אכיפת החוק חסרה המוטיבציה לחקור בגלל "שהם פחדו ממה שיגלו על עצמם". מה ש"גילו על עצמם" לכאורה, באמת מפחיד. לכן חשוב שבמח"ש ובפרקליטות יוכיחו לכולנו שחשש כזה אינו מנחה את משרד המשפטים, ושבטענותיו של חסן אין ממש.