המחאה הצליחה: הקייטנות במודיעין ובאשקלון יוזלו

את המהלך הובילה עו"ד עינת אלמלם, תושבת מודיעין, שפתחה את עמוד הפייסבוק "מחאת קייטנות המתנ"סים"

ילדים חופש / צלם: פוטוס טו גו
ילדים חופש / צלם: פוטוס טו גו

עיריית מודיעין הכריזה אתמול (ב') כי הקייטנות העירוניות יוזלו ב-18% - זאת לאחר מחאת ההורים בעיר על מחיר הקייטנות. עוד הודיעה העירייה על הפעלת קייטנות לתלמידי כיתות ג'-ד' במתכונת של קייטנות משרד החינוך ובמחיר מסובסד של 1,000 שקל.

את המחאה הובילה עו"ד עינת אלמלם, תושבת מודיעין. "השנה אני אמורה לשלם יותר מ-4,400 שקל ל-3 שבועות של קייטנות בחופש הגדול, לפי תחשיב של 1,850 שקל לקייטנת צהרון של גן ילדים ו-2,400 שקל לקייטנה של המתנ"ס במודיעין. לא הגיוני לשלם 1,800 שקל לילד שיושב בגן במשך 3 שבועות, שחוץ מעבודות יצירה לא עושה שום פעילות. בקייטנה של המתנ"ס מוציאים את הילדים לבריכה העירונית, שהיא ממילא מסובסדת על-ידי העירייה".

התחשיב הזה הוביל את אלמלם לצאת לפעולה ולפתוח את עמוד הפייסבוק "מחאת קייטנות המתנ"סים". "תוך יומיים הצטרפו 1,500 חברים, וכעת יש יותר מ-3,000.

הבוקר (ג') עודכנו תושבי מודיעין כי מחירי הצהרונים הוזלו ב-14% מ-784 שקל ל-675 שקל. אלא שאלמלם קוראת להורים להמתין לסוף השבוע ולא להירשם, משום שביום חמישי הקרוב תתקים פגישה נוספת עם ראש עיריית מודיעין.

רוח גבית למחאה מקבלת אלמלם מארגון הורים עובדים לשינוי, לדברי דנה נחום, הפעילה בארגון: "אנחנו מחכים להפחתה גדולה יותר של העירייה ומבינים שזו רק התחלה. בדומה לכל עסקה, המחיר הוא עניין של מקח, וההורים בכל הארץ צריכים להבין שזה עובד גם בנושא הזה, שלצערנו לא נתון לפיקוח ממשלת,י והרי אי-אפשר שחלב יהיה מפוקח, וקייטנה בסיסית לא תהיה מפוקחת. אנחנו קוראים ליישור קו בכל העיריות ולתת הזדמנות לכל ההורים לשים את הילדים במקום בטוח מבלי לפשוט את הרגל".

המחאה, שהתחילה מול עיריית מודיעין, יצאה מגבולות העיר לרשויות אחרות. "הרשויות המקומיות הן שקובעות את מחירי הקייטנות בכל עיר, ולכן יש חשיבות למחאה נקודתית מול כל רשות על פני מחאה כלל-ארצית. בנוסף יש פערי מחירים בין כל הערים, וגם לכך ההורים צריכים להיות מודעים. כשאני פניתי לעיריית מודיעין ושאלתי למה יקר אצלנו ביחס לרשויות אחרות, נאמר לי שהסיבה היא שהחתך הסוציו-אקונומי במודיעין הוא גבוה. וזה אבסורד, משום שמדובר במלכ"ר ולא בקייטנות למטרות רווח", אומרת אלמלם.

לדבריה, התעוררות ההורים בערים אחרות כבר מניבה תוצאות: "ראש עיריית אשקלון יצא ביוזמה לפיה השנה יופעל מערך הקייטנות עד 15 באוגוסט בכל גני הילדים בעיר ועד 21 ביולי, בכל בתי-הספר ולא רק בכיתות א'-ב' - בסבסוד של 50% מהעירייה. קייטנה עד 31 ביולי תעלה 800 שקל, וקייטנה עד 15 האוגוסט תעלה 1,200 שקל. בנוסף, היום תתקיים הפגנה מול עיריית חולון. גם ההנהגה העירונית בנתניה יוצאת בפעילות משלה".