לייצר עוד שכטמנים

לישראל מגיע לראות מדען, זוכה פרס נובל כנשיא המדינה

דן שכטמן פרס נובל / צלם: רויטרס
דן שכטמן פרס נובל / צלם: רויטרס

לקח לי זמן להבין כמה המצב לא נורמלי.

כשסיפרתי לחברים שאני מתעתד לכתוב מאמר דעה קצר על "למה אנחנו צריכים את פרופ' דן שכטמן כנשיא הבא שלנו", הם שאלו אם אני בטוח? כששאלתי למה הם מתכוונים, ענו לי: "אתה בטוח שהוא בסדר?" "אין עליו סיפורים?". "אתה מכיר אותו אישית?"

ובכן, לא. אני לא מכיר אישית את פרופ' שכטמן. אני קורא עליו בעיתונים, וממתי כל דמות ציבורית וכל מועמד הם חשודים? האם הכול כאן קומבינות? האם כולם מושחתים, רימו, גנבו, אנסו או סתם קימבנו? נכון, יש לנו נשיא שיושב בפנים. שרים שנכנסים ויוצאים. ראש ממשלה בדרך. רמטכ"ל מרוח על כותרות. רבנים, שוטרים ואנשי עסקים. צריך להיזהר, לא?

כן, צריך להיזהר. צריך לשאוף למדינה מתוקנת, שבה לא כל מועמד הוא בבחינת חשוד וכל פוליטיקאי מושמץ. לשאוף למדינה שיש בה יותר חינוך, ערכים, שוויון וזכויות אדם. וגם יותר רווחה ויותר מדע. מדינה שבה לא צריך לפחד שנפתח בבוקר עיתון ונגלה שעוד שר/נשיא או בכיר אחר בדרך לחדר החקירות, לבית-המשפט, או לכלא. מדינה שבה כל עבריין מרגיש טוב עם עצמו "כי כולם מושחתים".

יש הסבורים שהמצב הולך ומשתפר. מסבירים לי, שפעם הייתה יותר שחיתות, מפקדים אנסו, פקידים לקחו קצת ושרים לקחו הרבה. אבל פעם, לא היו לנו עיתונות, פרקליטות, משטרה וציבור לוחם, שחשפו והענישו. לכאורה, אנחנו צריכים להתגאות בחשיפות ובהרשעות. זהו תהליך כואב של ניקוי ושל קביעת סטנדרטים יותר גבוהים. כל הכבוד למדינה שמסוגלת לשלוח את שריה, הנשיא וראש הממשלה שלה לבית-הסוהר. יחד עם זאת, אני חושש מדור צעיר שמאבד אמון ונעשה ציני וחשדן לגבי כל מי שרוצה או מוכן להנהיג.

אני לא מכיר אישית את שכטמן אבל אני לא רוצה לגדל ילדים במדינה שבה כל מועמד למשרה רמה הוא בבחינת נחקר עתידי. וכן, לישראל מגיע לראות מדען, זוכה פרס נובל כנשיא המדינה והפנים שלנו בעולם. פרופ' שכטמן הוא גם לוחם. הוא לחם על האמת המדעית שלו במשך שנים רבות. הוא נלחם על מערכת החינוך והוא נלחם כיום על הזכות לכהן כאזרח מספר 1 שלנו. והוא גם לא מגיע לבד. הוא מגיע עם פרופ' ציפורה שכטמן, פסיכולוגית, אקדמאית ואשת חינוך.

סקר של משרד המדע מצא כי רופאים, מדענים ומהנדסים הם המקצועות היוקרתיים ביותר בעיני הציבור. בתחתית הרשימה נמצאים אנשי דת וחברי-כנסת. אז בואו ניתן למדען את האחריות, הכבוד והמשימה להפוך את ישראל למדינה מתוקנת יותר וחשדנית פחות.

לפני כשנה, בישיבה חגיגית לכבוד שכטמן בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, אמר יו"ר הכנסת ראובן ריבלין: "עלינו להאזין בקשב רב לדבריו של הפרופ' שכטמן, בדבר הצורך בחיזוקה של מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה. עלינו להשקיע תקציבים במחקר-ופיתוח, לא רק בתחום ההיי-טק, אלא גם בתחומי המדע השונים כמו פיזיקה, כימיה, מתמטיקה וביולוגיה, וכן במדעי הרוח. אם אנחנו רוצים עוד שכטמנים, ואנחנו רוצים, אנחנו צריכים להשקיע, ביצירת אווירה לימודית ומדעית מתאימה".

אני מסכים עם ריבלין ואני מציע לבחור את פרופ' שכטמן לנשיא הבא של מדינת ישראל, ולייצר עוד הרבה "שכטמנים".