כלכלנים: חשש מפיצוץ בועת הדיור בסין; יזעזע את הכלכלה

קצב הצמיחה במחירי הדיור בסין התמתן וחברות נדל"ן רבות מתחילות להרגיש לחצים פיננסים ■ כלכלן: "אני חושש שמצב זה יצית גל של חדלות פרעון בקרב חברות בנייה חלשות יותר"

סקטור הנדל"ן הסיני הוא האיום המרכזי על יציבות הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, כך מזהירים כלכלנים, בעקבות נתונים חדשים החושפים ירידה במחירי הבתים לצד קשיים של יזמים וקבלנים להחזיר את האשראי שנטלו מהבנקים.

"בעוד הביקוש לדירות יורד, יותר ויותר יזמי נדל"ן ירגישו את הלחץ הפיננסי. אני חושש שמצב זה יצית גל של חדלות פרעון בקרב חברות בנייה חלשות יותר", אמר דריוטס קוואלזיק, כלכלן בכיר ואסטרטג השקעות בקרידט אגריקול.

"הבנקים בסין חשופים בצורה גבוהה לסקטור הנדל"ן, כך שאם יהיו הרבה חברות שיכריזו על חדלות פרעון, הבנקים יאלצו להפנות יותר הון לטובת כיסוי חובות אבודים וכפועל יוצא מכך גם להאט את מתן האשראי", טוען קוואלזיק.

לפי הנתונים שפרסמה ממשלת סין, קצב הצמיחה במחירי הבתים התמתן לאחרונה. מחירי הבתים במרבית הערים המרכזיות בסין טיפסו בקצב שנתי של 8.7% בפברואר, לעומת עלייה של 9.6% בינואר.

בינתיים, חברות רבות בסקטור הדיור מתחילות להרגיש את הלחץ הפיננסי. כך למשל חברת הנדל"ן Zhejiang Xingrun הכריזה על חדלות פירעון לאחר שלא עמדה בתשלומי חובות של כ-400 מיליון דולר. לפני כשבוע, יצרנית הרכיבים הסולאריים - Shanghai Chaori, הייתה החברה הראשונה שהכריזה על חדלות פירעון משום שלא הצליחה לעמוד בהחזר האג"ח שהנפיקה.