חשיפת "גלובס": איציק שרם משקיע במריחואנה

חברת בריד איט, שהוקמה רשמית רק לפני שנה, עוסקת בתוכנה להכלאת פירות וירקות ■ יחד עם שמות מוכרים בשוק ורעיון לכניסה לתחום המריחואנה, המניה זינקה ב-318% והביאה את החברה לשווי של כ-25 מיליון דולר ב-OTC

יודע חקלאי פיקח, כי תוכנה לשיפור הכלאות של פירות וירקות היא מוצר שיכול להימכר בעשרות מיליוני דולרים, אבל מידת הסקסיות שלו מבחינת שוק ההון מוגבלת. תוכניות בתחום הקנביס הרפואי? זה כבר עניין שונה לחלוטין. הוסיפו לכך יו"ר בשם יצחק שרם, וכבר ניתן להבין איך זינקה מניית BreedIT, העוסקת בשני התחומים הללו, בכ-300% בתוך חודשים ספורים מאז מוזגה לשלד בורסאי בארה"ב.

לשרם, "המהנדס הפיננסי" שאיבד בשנים האחרונות את השליטה בחברות הבורסאיות לידר וקבוצת שרם-פודים, רקורד עשיר בהשקעות בתחום הטכנולוגיה, ואף בתחום טיפוח הזרעים (בעבר היה מבעלי השליטה בחברת הזרע). לדבריו, "כשהתפניתי מעיסוקיי, החלטתי שאצטרף רק לחברות כאלה, בעלות פוטנציאל מלהיב עם אוסף של אנשים טובים. אני רוצה עכשיו ליהנות מהדרך ולתרום מהידע שלי".

עוד מעורבים בבריד איט - הדירקטור ד"ר בן ציון וינר (לשעבר סגן נשיא למו"פ בטבע), ממציא הטכנולוגיה פרופ' חיים רבינוביץ' (ממציא זני עגבניות שהניבו עשרות מיליוני דולרים לאוניברסיטה העברית), והאגרונום ד"ר עודד שגיא, בעבר המדען הראשי ומנהל הפיתוח העסקי של גאון אגרו, ומי שקיבץ את האנשים הללו יחד, לפעילות בחברה הבורסאית.

בריד איט, שנסחרת כיום לפי שווי של 24.5 מיליון דולר בבורסה שמעבר לדלפק (OTC), היא חברה צעירה מאוד שהוקמה רק ב-2013. הנכס הממשי שלה מיועד לשוק תחרותי למדי - תוכנה שעוזרת לחקלאים לבצע הכלאות אופטימליות של צמחים לשם שיפורם - והמוצר עדיין לא רשם מכירות של ממש.

הרעיון להיכנס לתחום הקנביס הרפואי עלה, מודה שרם, בעקבות ההייפ שיש סביב התחום בחודשים האחרונים, ועליות של מאות אחוזים בשווין של חברות שעוסקות בתחום. מבחינת בריד איט, בינתיים הקנביס הוא רק רעיון פלוס מו"מ לשיתוף פעולה עם חברה ישראלית, ואין לה עדיין מוצרים בתחום.

ומדוע הם בחרו בך?

"בגלל שתי יכולות עיקריות - ניהול דירקטוריון וגיוס כספים".

אין גיוס באופק

בריד איט הוקמה על בסיס רישיון לטכנולוגיה שפיתח פרופ' חיים רבינוביץ' בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית. רבינוביץ' פיתח, וממשיך לפתח, זני עגבנייה רבי מכר, בין היתר באמצעות אותה תוכנה. המערכת הממוחשבת קולטת את הנתונים לגבי הכלאות שכבר נעשו, ומכוונת את החקלאי לבחור את הטובות ביותר למטרותיו, וכן מציעה לו אפשרויות הכלאה נוספות.

חקלאים רבים בארץ התנסו במערכת, למדו את המקצוע עליה בפקולטה לחקלאות, והיא אף נמכרה לכמה לקוחות בארץ בהיקף כולל של 300 אלף דולר. עם זאת, תחת הפעילות של בריד איט, אין לה עדיין מכירות.

בספטמבר האחרון הוקמה חברה אם לברידט איט, ומוזגה לשלד בורסאי שבעליו ישראלים ברובם ושהחזיק בעבר את פעילות חברת Progaming שלא צלחה. בעלי השלד קיבלו כ-66% מן ההחזקות בחברה הממוזגת - שיעור גבוה יחסית - בתמורה להשקעה של 250 אלף דולר עד מיליון דולר מטעם השלד. שגיא גייס עוד כ-1.4 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים, שבהם שרם, וינר ויוגב, המחזיקים כ-3%, כ-1.5% וכ-3.5% מהחברה בהתאמה. שם החברה הממוזגת שונה לבריד איט קורפ, והיא מחזיקה בשליטה בחברה בת ישראלית, שהיא בפועל בעלת הרישיון בתוכנה.

לפי דוחות מחצית 2013, לחברה, שעדיין נקראה אז פרוגיימינג, לא היה כסף בקופה לפני ביצוע הגיוס. בכנס שערך השבוע אתר ספונסר, שבו הוצגה החברה למשקיעים, אמר שגיא: "אין גיוס באופק. בעלי המניות לא יסכימו להידלל בשווי הנוכחי". גם שרם מציין כי "החברה אינה בתהליך גיוס כעת", ומוסיף כי מניותיו בחברה נעולות וכי הוא רואה בה פוטנציאל לטווח הרחוק.

לדברי שגיא, לתוכנת החקלאות הקלאסית יש פוטנציאל שוק של מאות מיליוני דולרים. הוא מפרט כי יש כ-50 אלף לקוחות פוטנציאליים בעולם, שעשויים לשלם דמי שימוש ראשוניים בתוכנה של 100 אלף דולר, ועוד תחזוקה של 10,000 דולר בשנה כדמי תחזוקה. להערכתו, ניתן להגיע לתזרים מזומנים של כ-20 מיליון דולר מדמי השימוש השנתיים.

לעומת זאת, גורם מתחום החקלאות אומר כי: "לחברות הזרעים יש תוכנות הרכבה משלהן. השוק תחרותי. גם אם התוכנה של בריד איט טובה יותר, קשה לגרום לחקלאים להחליף את מה שכבר קיים". על כך אמר שגיא בכנס כי הוא בונה את המערכת שלו כ"תוסף" למערכות של חברות הזרעים, כדי לא להביך אותן בהחלפת מערכת שבה הושקעו מיליוני דולרים. "אני יודע שהמערכת שלי טובה משלהן, כי לקוחות ישראלים שקנו רישיונות משתמשים דווקא במערכת שלנו".

עוד ציין שגיא כי ניתן יהיה למכור את המוצר לחברות צעירות במחיר מופחת תמורת שותפות ברווחים עתידיים, וכך להעלות את הפוטנציאל. אולם, אותו גורם מתחום החקלאות טוען כי המודל הזה מסובך מאוד לביצוע בתחום התוכנות לחקלאות, וכי הוא אינו מכיר חברה שמיישמת מודל של תמלוגים בתחום. "המערכת צריכה להיות באמת משהו סופר-יוצא דופן בשביל מודל כזה", הוא אומר.

קנביס מותאם למצב רפואי

ומה לגבי הקנביס? כבר לפני כמה שבועות החלו גורמים בשוק לדבר על מיקוד של בריד איט בתחום הזה, ובמקביל החלה המניה לעלות. לפני שבוע הודיעה החברה כי היא נמצאת במו"מ עם חברה ישראלית (כנראה מגדלת הקנביס הרפואי "תיקון עולם"), לשותפות בפיתוח קנביס רפואי טוב יותר.

החלום של התחום הוא ליצור באמצעות הכלאות צמחי קנביס שמותאמים במיוחד למצב רפואי, על פי החומר הפעיל הדומיננטי בהם. למשל "קנביס משכך כאבים אבל לא ממסטל", "קנביס נוגד דיכאון", "קנביס ממסטל, אבל לא מרעיב", וכדומה.

לכך עשוי להיות פוטנציאל גדול, אולם יש לציין כי המדע בתחום עדיין רחוק מן המקום הזה, וגם לא ברור מה יהיה המודל העסקי של מוצרים אלה. האומנם ניתן יהיה למכור אותם במחיר גבוה מהקנביס שנמכר היום בשוק? יהיה צורך לעשות זאת, כדי שבריד איט ושותפתה יוכלו להרוויח.

פעילות הקנביס
 פעילות הקנביס