הטרנספר כבר כאן

יוזמת ליברמן לחילופי שטחים תופסת את הערבים כמו סחורה

ראשית, אני רוצה להודות למתי גולן על כך שבטור שכתב על יוזמת שר החוץ אביגדור ליברמן לחילופי שטחים באום אל-פחם ("איפה פה הטרנספר, גלאון?", 7.1.14), הגדיר אותי כאחת הפרלמנטרים הטובים והפעילים היום בכנסת, ושיבח את פעילותי בענייני המדינה ובנושאים הקשורים לזכויות אזרח. אני נותנת למחמאות האלה את המשקל הראוי להן, בעיקר, כשהן באות מאדם עם ניסיון עיתונאי עשיר כמו גולן.

ייתכן שאותו ניסיון עשיר הוא גם זה שמקשה על אוזנו האנינה של גולן (ואני אומרת את זה כמחמאה), להתייצב מול המציאות הטרנספריסטית. חילופי שטחים במסגרת הסדר הם דבר לגיטימי, אבל ברגע שאנחנו מדברים על החלפת השייכות המדינית של אזרחים ללא הסכמתם, אנחנו מדברים על טרנספר לכל דבר. גם אם לא במובן הגיאוגרפי, זה טרנספר במישור המדינתי והתודעתי.

ההתייחסות ליוזמה של ליברמן כטרנספר היא חלק מהמאבק שלי להגנה על זכויות האדם, שאותו משבח גולן, מאבק על זכותו של אדם לגור במדינה שלו. היוזמה של שר החוץ לא מתייחסת לאזרחי ישראל הערבים כבני אדם, אלא, כסחורה שעוברת לסוחר, שאזרחותם תמיד בערבון מוגבל. כשאנחנו מדברים על העברתם לריבונות אחרת, אנחנו למעשה אומרים להם שהם אזרחים על תנאי.

שלילת האזרחות שמציע ליברמן היא לא חוקית, לא מוסרית ונוגדת כל עקרון של הגנה על זכויות אדם בסיסיות. היא מאותתת לכל אזרחי ישראל הערבים שהם אינם רצויים כאן. לצערי, לא מדובר במהלך שעומד בפני עצמו, אלא זהו חלק ממהלך כולל של פוליטיקאים מהימין נגד אזרחי ישראל הערבים.

האמירה של ליברמן מצטרפת ליוזמות כמו העלאת אחוז החסימה שמטרתו הרחקתן בפועל של המפלגות הערביות מהכנסת, לניסיונות לנשל את הבדואים מבתיהם במסגרת חוק פרוואר ללא שיתוף פעולה עם הקהילה, ולאמירות של יריב לוין, יו"ר הקואליציה, כי "יפריד בחקיקה בין ערבים מוסלמים ונוצרים" - אולי הוא מתכוון שיחלק אותם לאזרחים סוג ב' וסוג ג'.

מתי גולן מסיים את הטור שלו באזהרה לשמאל שלטענתו הולך ומתכווץ, אבל ההפך הוא הנכון. ירצו או לא ירצו בימין, יש בעם רוב ברור לפתרון שתי המדינות - פתרון שהמתווה שלו ידוע: קווי 67' עם חילופי שטחים, חלוקת ריבונות בירושלים ופינוי התנחלויות. אין הסכם אחר, וגם ראש הממשלה נתניהו יודע את זה. ואין שלילת אזרחות וטרנספר של אזרחים.

השמאל דווקא הולך ומתחזק, ולראייה - מרצ בראשותי, השמאל של ישראל - הכפילה את כוחה בבחירות האחרונות, הגדילה את כוחה בזירה המוניציפאלית לפני כחודשיים, ועל פי המדד היחיד שיש לנו בתקופות שבין בחירות - סקרים - מרצ במגמת התחזקות ברורה. הערכים של שוויון וזכויות אדם חזקים מההסתה של הימין או ממפלגות אופנה שצצות לפני בחירות ומתפרקות לאחריהן. ודאי שרעיונות טרנספריסטיים, יצירתיים וגזעניים ככל שיהיו, לא יעצרו אותנו.

הכותבת היא יו"ר מרצ