לנצח את השואה

שבט ישראלי גלובלי ומחובר הוא התשובה האמיתית לשנאת הזרים

המספרים מדברים על 17 אלף ישראלים שחיים כרגע בברלין. בניו-יורק יש הרבה יותר, בסין מתפתחות מספר קהילות, ובכלל - העולם מלא ביהודים ובישראלים. זה נפלא, זה נורמלי וזה טוב ליהודים. זה טוב לכולם. תמיד טוב למצוא משפחה וחברים בעולם. בגיל 23, נסעתי לניו-יורק בפעם הראשונה. למזלי הייתה לנו משפחה שגרה בפרבר קרוב למנהטן. מפוחד ובודד הגעתי לעיר הגדולה ומיהרתי למצוא שם מקלט. בלילה הראשון הם מיהרו להזהיר אותי: 'רק אל תתחבר לישראלים בניו-יורק. הם מאפיה מסוכנת. כולם פושעים. תתחבר רק ליהודים'. הרבה יורדים זרמו בהדסון מאז, וכיום מאות סטארט-אפים ישראלים ממלאים את התפוח הגדול בקהילה יוצרת ואיכותית של טכנולוגיה, עסקים וחדשנות.

בשבוע שעבר נפגשו בברלין כ-300 צעירים, סטארט-אפיסטים, אנשי שיווק ועסקים, רובם יהודים. הארגון היהודי לידל שארגן את המפגש עורר דיון בנושאי חדשנות ויזמות, על מנת להפגיש את הצעירים האירופאים עם זהות חדשה ועדכנית של ישראל והיהדות בכלל. אי אפשר להימלט מהקונפליקט. הדיון התחיל בלב המוזיאון היהודי בברלין בין מיצגי שואה, ובהמשך עלו שאלות של זהות, גנים יהודיים, מקומה של ישראל וכמובן עסקים. אחת ממשתתפי הכנס טענה כי היהודים המציאו את הגלובליזציה. קהילות של שבט אחד גדול בכל רחבי העולם שאפשרו מסחר, אמון ושדרוג יכולות בכל רחבי העולם.

תל-אביב, ברלין, ניו-יורק ושנחאי הן עמודי התווך של קהילה גלובלית ותוססת של קידמה וחדשנות. גם בעידן שבו רשתות חברתיות יכלו אולי לטוות את הקשרים, אין כמו קהילות חיות ומחוברות המפרות אחת את השנייה ביצירה, בחשיבה ובתרבות. לרשת התוססת הזאת ניתן וצריך לחבר גם את ירוחם, מצפה רמון וטבריה. בכל מקום שבו אנשים יוצרים ומתפתחים יש צורך בחיבור ליצירה הגלובלית.

הפתרון לעתידו של השבט היהודי

אם ישראל רוצה לא רק לשרוד את העתיד אלא להמשיך ולהוביל, אנחנו חייבים להיפתח לעולם ולייצא ולייבא מוחות. רק זרם בלתי פוסק של ישראלים היוצאים לעולם, יחד עם פתיחת ישראל למדענים, יוצרים, אמנים ואנשי טכנולוגיה - ישאיר אותנו מחוברים לעולם הגלובלי. האמת היא שאין לנו כל ברירה אחרת. שבטיות דתית, תרבותית או גנטית, המשולבת בפחדים ורגשי אשמה, לא תבנה פה מדינה שבאמת נרצה לחיות בה.

הפתרון לעתידו של השבט היהודי/ישראלי הוא לא בהתכנסות ובלימודי שואה, אלא בהתחברות ובפתיחות. שבט ישראלי גלובלי ומחובר, פורה ומפרה, מקבל ומייצא ופתוח לכל אחד הוא התשובה האמיתית לשנאת הזרים, הפשיזם, הנאציזם ועוד רעות חולות שאולי יותר מכל עם אחר היינו הקורבנות שלהם לאורך ההיסטוריה. כמה אור ניתן יהיה להביא אם נפתח את ישראל לסטודנטים מצטיינים מכל העולם ללא הבדל דת, גזע מין ולאום? וכמה אור נוכל להוסיף אם נמשיך לייצא מוחות איכותיים לכל העולם? האם זוהי לא התשובה היחידה המתבקשת לשדי העבר, לשנאת הזרים, האנטישמיות והלאומנות החשוכה?

הכותב, מייסד אלדין, הוא יזם חברתי