חברת הביטוח איי.די.איי: להנפקה כזו היה שווה לחכות

אחרי תקופת יובש ממושכת בשוק ההנפקות בת"א, באוגוסט הגיעה לבורסה חברת הביטוח הישיר ■ מודל עסקי יעיל, תמהיל ביטוחי נכון ושירות לקוחות הם מהמפתחות שלה לגבור על המתחרים

ענף הביטוח בישראל חווה לא מעט אירועים וטלטלות בתקופה האחרונה - מכירת השליטה במגדל, כלל ביטוח מונחת על המדף, סוגיות מהותיות בתחום הפנסיוני מעוררות עניין רב בציבור, ומהלכים רגולטוריים עשויים להשפיע על רווחיות החברות ועל אופן ניהול ההשקעות שברשותן.

עסקי הליבה של חברות הביטוח - ביטוחי חיים, ביטוחי בריאות וביטוחים כלליים אחרים (דוגמת רכב, רכוש, נסיעות) - מעניקים להן תזרימי מזומנים אדירים, שהחברות משקיעות בהשקעות סולידיות ו/או ריאליות.

אותנו מעניין כמובן החוסן הפיננסי של חברות הביטוח, ויכולתן לעמוד בהתחייבויות למבוטחיהן. לכן אנו בוחנים פרמטרים כגון מינוף, נזילות ורווחיות, אשר מושפעת מהכנסות החיתום| ומרווחי הון מהשקעות. תחום החיתום הוא אחד המפתחות, שלפיו אנו מודדים את הצמיחה של חברת הביטוח ואת שיעור הרווחיות. שם המשחק הוא איכות הלקוחות.

במהלך השנים התווספו ערוצי שיווק חדשניים וישירים בתחום הביטוח, ששברו את המבנה הקלאסי של סוכן-לקוח, ששלט עד אז בענף. עם החברות המובילות מגמה זו נמנית חברת ביטוח ישיר איי.די.איי , שבאחרונה הונפקה בבורסה והפכה בכך לאופציה נוספת לחשיפה למגזר הביטוח.

איי.די.איי, המוחזקת ברובה על ידי ישיר אחזקות ומיעוטה בידי קרן ההשקעות האמריקאית באטרי, פועלת בתחום הביטוח הישיר. החברה הונפקה באוגוסט השנה, ונסחרת לפי שווי שוק של כ-1.33 מיליארד שקל. לאיי.די.איי כ-385 אלף לקוחות ו-840 אלף פוליסות. היא מעסיקה כ-1,150 עובדים, מהם 650 במוקד טלפוני.

נתחיל בכמה פרמטרים פיננסיים מרכזיים: ההון העצמי של החברה, על בסיס דוחות הרבעון השני, עומד על כ-391 מיליון שקל; הרווח הנקי המצרפי למחצית הראשונה של השנה מסתכם בכ-53.9 מיליון שקל (קצב שנתי של כ-107 מיליון שקל); והרווחים מהשקעות מביטוח כללי (כשליש מיוחס לרווחים משוק ההון) המשיכו לצמוח ברבעון השני, לרמה של 26 מיליון שקל, לעומת 20.9 מיליון שקל ברבעון הקודם.

החברה מציגה צמיחה נאה כמעט בכל תחומי פעילות הליבה, ומנוע צמיחה עתידי שלה, בנוסף לתחום ביטוח המשכנתאות, הוא ביטוחי החיים (ריסק). מדיניות הדיבידנד של החברה היא חלוקה של לפחות 50% מההון העצמי, מה שמשקף תשואת דיבידנד של כ-6%-8%.

הניסיון הקודם של המנכ"ל

להערכתנו, החברה עתידה להיכנס למדד ת"א 100 ולמדד חברות הביטוח. נציין, כי חברות בענף הביטוח, הפועלות במסגרת השירותים הפיננסיים, משקיעות חלק מתיק הנכסים שלהן בשוק ההון, ולכך יש השפעה הן על התשואה המושגת עבור לקוחות החברה והן על רווחי החברה.

האסטרטגיה של איי.די.איי נבדלת מזו של חברות ביטוח אחרות הנסחרות בבורסה, בכך שהיא מתמקדת בהובלת שוק הביטוח הישיר בישראל, במיוחד בביטוחי פרט, מימוש יתרונות בחיתום דיפרנציאלי, ובאחרונה גם בביטוח חיים ריסק, המהווה כאמור מנוע צמיחה משמעותי. מאפיינים נוספים של החברה הם חדשנות וגמישות בשירות, ותלות נמוכה בתוצאות שוק ההון.

על פי דיווחים של החברה, גיוס הלקוחות מתבצע דרך הטלפון (כ-70%) ודרך האינטרנט (30% מהפעילות). אחד מיתרונותיה של איי.די.איי הוא מערכות מחשוב מתקדמות, שתורמות למכירות ולשירות לחברה וללקוחותיה. איי.די.איי מנתחת נתונים אודות הלקוחות, ומייצרת תוצרים שמאפשרים אופטימיזציה בחיתום, הוזלת מחירים, שקיפות מול הלקוח - וכל זה בהיעדר תיווך של סוכנים. אנו סבורים שניסיונו של מנכ"ל החברה, רביב צולר, בתחום טכנולוגיית המידע תורם רבות לחברה.

בשווקים מפותחים, נציין, הביטוחים הישירים מהווים כ-55%-70% מהשוק. בישראל התחרות בשלב זה מועטה, אולם ניתן להעריך, כי חברות ביטוח נוספות נערכות להגדיל את חלקן בתחום. להערכתנו, מודל עסקי בעל יעילות גבוהה, תמהיל ביטוחי נכון ושירות לקוחות הם כמה מהמפתחות לגבור על המתחרים, ונראה כי איי.די.איי אכן עומדת בקריטריונים אלה.

איי.די.איי, וכמוה חברות ביטוח נוספות, יציעו בעתיד גם מגוון מוצרי ביטוח להשקעות, במטרה להעניק מטרייה ביטוחית ללקוחות ולייצר מקורות הכנסה נוספים.

השורה התחתונה: קיימת סבירות גבוהה כי איי.די.אי תמשיך לצמוח ולהגדיל את רווחיותה, תוך שהיא חודרת לתחומים נוספים בתחום הביטוח, ודואגת לשמירה ושיפור של תזרים המזומנים. על כן היא מעניינת לבחינת השקעה.

הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

אי די איי
 אי די איי