התפטרות מעליבה

אתה עוזב חברה שטיפחת 13 שנה, והמניה מזנקת. לא נעים

כמה מעליב יותר זה יכול היה להיות? לעזוב חברה שניהלת במשך 13 שנה, שהעלית מ-25 מיליארד דולר מכירות לקרוב ל-80 מיליארד דולר מכירות בשנה, עם רווח נקי של 22 מיליארד דולר, וביום שבו אתה מודיע על פרישתך העתידית, אפילו ללא אזכור שמו של מנכ"ל חדש - המניה עולה ב-7%? כולם שמחים.

סטיב בלמר הצטרף למיקרוסופט בשנת 1980 והיה העובד ה-30 של מיקרוסופט. המנהל העסקי הראשון ששכרה החברה הצעירה מסיאטל. חבר לכיתה של ביל גייטס, שהצטיין במתמטיקה ובהנדסה. כיום הוא מדורג כמיליארדר השני בעולם, שעשה את הונו - 15 מיליארד דולר - בעיקר מאופציות. לא, לא ממניות שהחזיק בהקמת החברה. בלמר הוא האיש העשיר מספר 19 בעולם לפי מגזין "פורבס".

סטיב בלמר נולד בשנת 1957 וגדל בדטרויט. שנתיים צעיר יותר מביל גייטס. ארבע שנים צעיר יותר מפול אלן השותף של ביל גייטס. על אף שבלמר קיבל מספר מניות עם הצטרפותו לחברה הוא עשה את רוב הונו מאופציות. במובן מסוים מנהל שכיר, שגדל בחברה ובשנת 2000 מונה למנכ"ל והחליף את גייטס.

יש משהו אירוני בעובדה שבלמר עשה את רוב הונו מאופציות וממימוש מניות מיקרוסופט. הסיבה העיקרית לאי-שביעות המשקיעים מהמנכ"ל הייתה מחיר המניה. מניית מיקרוסופט התקרבה ל-60 דולר בשיא בועת הדוט-קום בסביבות שנת 2000, נחתכה לפחות מ-30 דולר עם התרסקות הבועה ולא התאוששה מרמה זאת עד יום. ביום שישי האחרון מניית מיקרוסופט קפצה ביותר מ-7% ל-34.75 דולר - מחירה ב-25 באוגוסט 2000, 13 שנה קודם.

ניתן לומר שמניית מיקרוסופט עדיין לא התאוששה ממפולת הדוט-קום של שנת 2000. הגידול הדרמטי במכירות וברווחיות לא הביא לגידול במחיר המניה. ביל גייטס (שנותר יו"ר ואסטרטג) העביר לסטיב בלמר חברה ששוויה 642 מיליארד דולר; וכיום שווי החברה הוא פחות מ-300 מיליארד. במבחן הזה בלמר נכשל. יש אומרים שבלמר נכשל בעיקר בקריאת השוק, במגמות הטכנולוגיות ובמעבר מעולם ה-PC לעולם הסלולר.

גם הגאונים זקוקים לחלון ההזדמנויות

אני חולק על הקביעה שבלמר נכשל וטוען כי הוא הצליח לבנות חברה טכנולוגית גדולה ומוצלחת, אך נכשל בדבר אחד - טיימינג. הטיימינג שבו לקח על עצמו את ניהול החברה. מנגד, גייטס, יזם טכנולוגי מרשים, שיותר מהרבה אחרים השפיע ושינה את עולמנו במאה הקודמת, היה גאון גם בטיימינג. בטיימינג שבו העביר את מיקרוסופט לניהולו של בלמר.

הקלישאה אומרת שטיימינג הוא הכול בחיים. העיתונאי והסופר הבריטי מלקולם גלאדוול מסביר לנו ברב-המכר שלו - מצליחנים - עד כמה טיימינג הוא חשוב. בדיון הבלתי מוכרע בין כישורים למזל, מה מביא להצלחה? גלאדוול מוסיף פרמטר קריטי - טיימינג, ומראה לנו כי החודש שבו נולדת משפיע על ההצלחה שלך בחיים. ולא! לא טיעונים איצטגניניים, שמימיים או הבלים אחרים, הם הגורמים לכך. הוא מראה לנו גם ששנת הלידה שלך או לפחות העשור שבו נולדת ישפיעו משמעותית על סיכויי ההצלחה שלך בחיים. לדוגמה, הוא מביא את טייקוני הטכנולוגיה האמריקאים שנולדו בין שנת 1953 ל-1955. פול אלן - מיקרוסופט, 1953. סטיב ג'ובס - אפל, 1955. סקוט מק'נילי וביל ג'וי - סאן, 1954. ביל גייטס - מיקרוסופט, 1955. סטיב בלמר נולד ב-1957. אולי שנתיים מאוחר מדי?

חלונות של הזדמנויות נפתחים ונסגרים. אנשים מוכשרים, בעלי יכולות, ראייה מקורית, גאונות ייחודית ועוד יכולים להצליח בחלונות אלה, אבל גם הם - הגאונים והכישרוניים - זקוקים לחלון ההזדמנויות המתאים או למזל על מנת להצליח. בכל מקרה לבלמר לא הייתי קורא כישלון.

גילוי נאות - עליתי פעם באותה מעלית עם סטיב בלמר. הוא חזר מריצת בוקר ועלה לחדרו במלון. מעבר לכך לא היה ואין ביננו קשר עסקי משמעותי.

הכותב, מייסד אלדין, הוא יזם חברתי