חם באוגוסט: גיוסים של 1.3 מיליארד שקל תוך פחות משבועיים

טל רובינשטיין, כלל חיתום: "משקיעים מחפשים אלטרנטיבות להשקעה, מה שמסייע לעורר עניין גם בחברות קטנות שבמצב אחר לא היה להן פשוט לגייס"

בדרך כלל מתאפיין חודש אוגוסט בהיקפי פעילות נמוכים בשוק גיוסי החוב וההון של ת"א. אולם השנה אוגוסט נראה אחרת לגמרי, וידי החתמים עמוסות עבודה, כשלצד המשך גיוסי אג"ח משמעותיים נרשמת התעוררות גם בהנפקות מניות, השוברת את הבצורת שהייתה בתחום האקוויטי עד לאחרונה.

אתמול השלימה קבוצת ביטוח ישיר שבשליטת צור שמיר של משפחת שנידמן את המכרז הציבורי בהליך רישום מניות חברת איי.די.איי ביטוח למסחר, באמצעות הצעת מכר שנעשתה לפי שווי חברה של 1.06 מיליארד שקל. בסיכומו של דבר גייסה איי.די.אי כ-204 מיליון שקל תמורת 19% מהון החברה, וככל הנראה תצטרף למדד ת"א 100.

ההנפקה המוצלחת של איי.די.איי ביטוח, שנחשפה ב"גלובס", מצטרפת לגיוס ההון של חברת האינטרנט סומוטו, שגייסה בתחילת אוגוסט כ-20 מיליון שקל בהנפקת כ-15% ממניותיה, מהלך ששיקף לחברה שווי של 135 מיליון שקל אחרי הכסף.

בתווך צלחה גם חברת תשתיות המים מנדלסון של קבוצת נץ וקרן רונקו את מבחן ההנפקה, כשגייסה 75 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונה. בהנפקה משנית גייסה אתמול חברת ישראל קנדה (לשעבר פאנגאיה נדל"ן) של אסף טוכמאייר וברק רוזן כ-20 מיליון שקל, מחצית מהסכום בהנפקה לבית ההשקעות ילין-לפידות.

גם חברת מגה אור תגייס בת"א?

בכל ההנפקות שהוזכרו נרשמו ביקושי יתר משמעותיים, שגם סייעו להגדיל את היקף ההנפקה המקורית ולגייס מיליוני שקלים נוספים. על רקע ההצלחות האחרונות בתחום האקוויטי, ותנאי השוק המאפשרים זאת, חברות נוספות בוחנות כעת הנפקת מניות.

ל"גלובס" נודע כי החברה הבורסאית איי.די.או (ADO), העוסקת בהשכרת דירות למגורים בברלין שבגרמניה, נמצאת בשלב ראשוני של בחינת הנפקת אקוויטי בהיקף של כ-30 מיליון שקל. נושא זה ייבחן לעומק לאחר שהחברה שבשליטת שיכון ובינוי של שרי אריסון תשלים עסקה להכנסת הקרן הבריטית סטנהאם כשותפה בחברה.

עוד נודע כי בין החברות הקטנות, מספר גופים מוסדיים בוחנים בימים אלה אפשרות השקעה בחברת הנדל"ן המניב מגה אור, בין היתר באמצעות רכישת מניות. לבקשת הגופים, החברה של צחי נחמיאס נמצאת בימים אלה בסבב מצגות בשוק.

"גיוסי האקוויטי הם תופעה מבורכת ובריאה, כדי לא לעלות את רמות המינוף", אמרה היום ל"גלובס" טל רובינשטיין, מנכ"לית כלל חיתום. "זה התחיל לפני כמה חודשים בחברות הגדולות, עם גיוסי אקוויטי שביצעו חברות כמו גזית גלוב, אלוני חץ ואמות והמשיך עם הנפקות כמו במנדלסון וסומוטו וכעת איי.די.איי ביטוח".

חברות הליסינג בולטות בגיוסים

במקביל לגיוסי ההון, גם שוק הנפקות החוב (אג"ח קונצרניות) ממשיך לפרוח. עד כה באוגוסט, תוך פחות משבועיים, גייסו החברות בבורסה אג"ח בהיקף של 1.3 מיליארד שקל. הבולטות בין המגייסות הן חברות הליסינג אלבר, שלמה החזקות וקרדן רכב, האחראיות יחד על קרוב למחצית הגיוסים. ככלל, חברות הליסינג הן מבין המגייסות הכבדות בשוק, בשל הפעילות המימונית הגבוהה שלהן.

מבין חברות הנדל"ן, שהיו אחראיות על יותר מ-40% מהיקפי גיוס האג"ח במחצית הראשונה של השנה, גייסה לאחרונה מבני תעשייה כ-190 מיליון שקל, בעוד נורסטאר, המחזיקה בגזית גלוב, גייסה כ-160 מיליון שקל.

רובינשטיין מסבירה כי "הפעילות הגבוהה בשוק היא קודם כל תוצאה של הריביות הנמוכות. החברות מנצלות מצב זה כדי לגייס, כל אחת בהתאם לצרכיה - חלקן בסדרות ארוכות, חלקן ממחזרות חוב וכן הלאה'". בצד הביקושים, מציינת רובינשטיין, "משקיעים מחפשים אלטרנטיבות להשקעה, והדבר מסייע לעורר עניין גם בחברות שבמצב אחר לא היה להן פשוט לגייס, כמו חברות יתר".

ואיך מתיישבת הפעילות הענפה הזאת על רקע הנתונים על התייבשות הבורסה והירידה בפעילות ובמחזורי המסחר בה? רובינשטיין אומרת כי "לחברות חדשות ששוקלות להנפיק וקוראות עיתונים, הדיווחים על התייבשות הבורסה גורמים לחשוב פעמיים. מצד שני, כשרואים שיש הנפקות ראשוניות מוצלחות, הדבר מחזק את הרצון להנפיק".

נתוני חודש יולי הראו עלייה ניכרת בגיוסי החוב שבוצעו בדירוגים נמוכים וללא דירוג כלל: כ-900 מיליון שקל מתוך כ-2 מיליארד שקל שגויסו בחודש שעבר זרמו לחברות בקבוצת ה-BBB או לחברות שאינן מדורגות, וגם בחודש הנוכחי ממשיכות חברות קטנות ליהנות מהביקושים הגבוהים.

בעניין זה אומרת רובינשטיין כי "החברות הלא מדורגות שמחות לגייס כי לא תמיד השוק נמצא במצב בו הן יכולות לעשות זאת. בדרך כלל זו פונקציה של היקף הגיוסים בקרנות הנאמנות. כשאלה צומחות, תשואות האג"ח יורדות, ואז מתחזקים הגיוסים. בשוק יש מקום לא רק לחברות הגדולות אלא גם לגיוסים קטנים יותר".

הפעילות באוגוסט ממשיכה את המגמה מיולי, אז בוצעו בשוק גיוסים של כ-2 מיליארד שקל, כשכל הסכום גויס על ידי חברות Corporate, כלומר, ללא הסקטור הפיננסי והחברות הממשלתיות. סכום זה גבוה ביותר מ-40% מהסכום שגויס ביולי 2012 (בניטרול החברות הממשלתיות וענף הפיננסים).

סקטור הנדל"ן היה הדומיננטי בחודש בגיוסים שעבר והיה אחראי על כ-60% מסכום הגיוסים - 1.2 מיליארד שקל.

בסך הכול, גיוסי חברות ה-Corporate צמחו בין ינואר ליולי השנה ב-50%, ל-17.4 מיליארד שקל. בחישוב הכולל את המוסדות והחברות הללו ירד היקף הסכום שגויס השנה ב-16%, ל-21.5 מיליארד שקל.

ההתעוררות של שוק הגיוסים
 ההתעוררות של שוק הגיוסים