ועדת הכספים האריכה את תוקף מפת העדיפות לתיירות

מרבית אזורי התיירות העיקריים של מדינת ישראל, למעט אלה במרכז הארץ, כלולים במפת העדיפות הלאומית התיירותית ■ יזמים ותיירנים הנכללים באזורי העדיפות נהנים ממענקים בגובה של עד 20% מהיקף השקעתם

ועדת הכספים של הכנסת האריכה הבוקר את תוקפה של מפת העדיפות הלאומית לתיירות במתכונתה הנוכחית - בשנתיים נוספות (עד לסוף שנת 2015). המפה קובעת את אזורי העדיפות הלאומית לצורך השקעות במיזמי תיירות, בין היתר, בשאיפה לתת מענה ליעד של 5 מיליון תיירים עד שנת 2015.

מרבית אזורי התיירות העיקריים של מדינת ישראל, למעט אלה במרכז הארץ, כלולים במפת העדיפות הלאומית התיירותית. יזמים ותיירנים הנכללים באזורי העדיפות נהנים ממענקים בגובה של עד 20% מהיקף השקעתם, ובירושלים ובטבריה, על פי החלטת ממשלה, מ-28%. מי שמקבל מענק, מקבל גם שנתיים פטור ממס.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר היום כי "התיירות מחו"ל היא מנוע צמיחה כלכלי חשוב, שיש בו כדי לחזק משמעותית דווקא אזורי פריפריה שכה זקוקים לדחיפה. להבדיל ממפת אזורי עדיפות לאומית כללית, כאן השיקולים הם כלכליים - תיירותיים לחלוטין".

סלומינסקי הביע גם את שאיפתו, שבעתיד יכללו במפה גם אזורי יהודה ושומרון. "מתנהל דיון בנפרד על אזור שלם שלא מופיע במפה: יהודה ושומרון, שגם שם יש עניין תיירותי".

בעקבות דבריו אלה, התפתח ויכוח ועלתה טענה כי לא ניתן להכליל את יהודה ושומרון בצו לעידוד השקעות הון בתחום התיירות מכיוון שלא חל בהם החוק הישראלי. בעקבות הביקורת, הדגיש סלומינסקי, כי "כוונתו הייתה רק לשם גילוי נאות".

במהלך 2012 אישרה מינהלת ההשקעות במשרד התיירות מענקים בהיקף של 250 מיליון שקל, שאפשרו את בנייתם של 2,500 חדרי אירוח חדשים בבתי מלון (בית מלון מוגדר מעל 11 חדרים) ושיפוצם של 1,600 חדרים קיימים נוספים.

לדברי ערן ניצן, יו"ר המינהלת וסמנכ"ל השקעות ופיתוח במשרד התיירות, פניות רבות שהוגשו אשתקד בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים - נדחו בשל מגבלת תקציב. תקציב המינהלת עמד אשתקד על 220 מיליון שקל בלבד ובמשרד התיירות מקווים שלא יקוצץ במסגרת כוונת האוצר לקצץ בתקציב המדינה; ונדחו גם בשל אי עמידה של היזמים/תיירנים בתנאי הסף - כלומר לא הוכיחו יכולת פיננסית. "יזמים/תיירנים נדרשים להציג הון עצמי של לפחות 30% מהפרויקט", אומר ניצן. עוד לדבריו, קצב הפניות של יזמים ותיירנים לקבלת מענקים הולך וגדל, ובמיוחד באזור ירושלים.