מדד אמון הצרכנים: האם "ריקי כהן" מאמינה ליאיר לפיד?

הגברת מחדרה מאמינה ששר האוצר החדש יכול לשפר את ביצועי המשק, אם כי היא לא ממש בטוחה שהשיפור יחלחל בסופו של יום לכיסה הפרטי

האם "ריקי כהן" מאמינה לשר האוצר החדש? נתוני מדד אמון הצרכנים של גלובס בשיתוף PwC Israel למארס מראים כי התשובה היא כן. הגברת מחדרה מאמינה שיאיר לפיד יכול לשפר את ביצועי המשק, אם כי היא לא ממש בטוחה שהשיפור יחלחל בסופו של יום לכיסה הפרטי.

הסקר השוטף, בעריכת מכון סמית, שעל פיו מחושב המדד מדי חודש בחודשו כולל שלוש שאלות ליבה: מהו לדעתך מצבו הנוכחי של המשק? מה יהיה מצב המשק בעוד חצי שנה? ומה יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה? לגבי כל שאלה אנו נוטלים את שיעור האופטימיים, גורעים ממנו את שיעור הפסימיים, וכך מקבלים את מה שמכונה "המאזן נטו של האופטימיות". אם לדוגמה 40% ממשתתפי הסקר מעריכים שמצבם ישתפר בתוך חצי שנה, ו-50% חושבים שהוא יורע, הרי שהמאזן נטו יהיה מינוס 10 נקודות אחוז (נ"א).

מעמד הביניים

נתחיל עם הציפיות לגבי מצב המשק בעוד שישה חודשים, נתון אותו בחנו בחתך הקבוצות השונות באוכלוסייה. שלוש מהן בלטו במיוחד בזכות שיפור בהערכותיהן וציפיותיהן בהשוואה לחודש שעבר: נשים, בעלי הכנסה ממוצעת, ובני 30 עד 49. בקרב הנשים נרשמה עלייה של 19.4 נ"א במאזן נטו, לעומת 7.3 נ"א בקרב הגברים. בקרב מי שמגדירים את הכנסתם כממוצעת השיפור הוא של 20.1 נ"א, שעה שבקרב בני 30 עד 49 הוא עלה ב-15 נ"א. נוסיף כי בקרב בעלי הכנסה גבוהה מהממוצעת עלתה האופטימיות נטו ב-19.7 נ"א, ואילו בקרב מי שטוענים שהיא נמוכה מהממוצע השיפור היה של 4.1 נ"א בלבד.

כאשר בודקים את הציפיות לגבי המצב הכלכלי האישי בקרב אותן קבוצות, התמונה פחות חד משמעית. החדשות הטובות מבחינת שר האוצר הן שבין מי שמגדירים עצמם כבעלי הכנסה ממוצעת מאזן האופטימיות עלה ב-13.7 נ"א במהלך מארס. ואולם בקרב קבוצות אחרות התמונה ורודה פחות. כך, למשל, בקרב הנשים ירד המאזן נטו ב-3.5 נ"א, כאשר בקרב בני 30 עד 49 הוא עלה ב-1.7 נ"א בלבד.

בשורה התחתונה מדד האמון עלה במארס ב-6.6 נקודות ל-80.8 נק' (1996 = 100 נק'), לאחר ירידה של 5.5 נק' בפברואר ועלייה של 5.3 נק' בינואר. זו הפעם הראשונה, מאז יוני 2012, שהמדד עולה מעל לרף של 80 נק'. כאמור, החודשים האחרונים מאופיינים בתנודות גדולות, של יותר מחמש נקודות לכל כיוון, אם כי העלייה בנתון השוטף במארס הייתה קצת יותר גדולה מהתנועות שנרשמו בחודשים קודמים.

מילת המפתח לגבי מצב רוחם של משקי הבית היא "תנודתיות". הדבר משתקף היטב כאשר מסתכלים על נתוני המגמה של המדד, המחושבים כממוצעים נעים לשלושת החודשים האחרונים. נתון המגמה עלה במארס ב-2 נק' לאחר ירידה של 1.8 נק' בפברואר ועלייה של 0.8 נק' בינואר. נוכח הקושי לזהות מגמה ברורה, קשה מאוד לדעת האם חל מפנה כלשהו בהערכות הציבור, ויהיה צורך להמתין כמה חודשים עד אשר יהיה ניתן לבחון את מידת האמון של הציבור במדיניות הכלכלית ובעתיד המשק. לעת עתה, אין עדיין סימנים ברורים של פריצה כלפי מעלה, או כלפי מטה.

לקריאת הניתוח המלא