אופטימיים: מדד אמון הצרכנים עלה בנובמבר ל-79.4 נקודות

הסקר נערך מיד לאחר ההכרזה על הפסקת אש מול חמאס; נראה כי הציבור טרם "עיכל" את המשמעויות הכלכליות של הלחימה ■ לקריאת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של "גלובס", בשיתוף PwC Israel, עלה בנובמבר זה החודש השני ברציפות לאחר מספר חודשים בהן ירד בחדות. המדד הוסיף בנובמבר 2.3 נקודות ל-79.4 נק' (1996 = 100 נקודות), לאחר שעלה ב-13.9 נק' באוקטובר וירד ב-1.3 נק' בספטמבר.

חשוב לציין כי הסקר החודשי, אותו עורך עבורנו מכון סמית, נערך הפעם מיד לאחר ההכרזה על הפסקת אש מול חמאס. לפיכך נראה כי לציבור לא היה די זמן כדי "לעכל" את המשמעויות הכלכליות של ימי הלחימה והפסקת האש מבחינת המשק.

שלוש שאלות הליבה שאנו בודקים במסגרת הסקר הן:

1. מהו לדעתך מצבו הנוכחי של המשק?

2. מה יהיה מצב המשק בעוד חצי שנה?

3. מה יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה?

לגבי כל שאלה אנו נוטלים את שיעור האופטימיים, גורעים ממנו את שיעור הפסימיים, וכך מקבלים את מה שמכונה "המאזן נטו של האופטימיות". אם לדוגמה, 40% ממשתתפי הסקר מעריכים שמצבם ישתפר בתוך חצי שנה, ו-50% חושבים שהוא דווקאי יורע, הרי שהמאזן נטו יהיה מינוס 10 נקודות אחוז (נ"א(.

המשק בעתיד

בנובמבר, כמו באוקטובר, נרשמה עלייה משמעותית באופטימיות של הציבור לגבי מצב המשק בעתיד הקרוב (שישה חודשים קדימה). המאזן נטו עלה ב-10.6 נ"א למינוס 21.6 נ"א, לאחר שעלה ב-13.7 נ"א באוקטובר וירד ב-1.8 נ"א בספטמבר.

העלייה ברכיב זה מסבירה את עליית מדד נובמבר. באשר לשני הרכיבים הנוספים - ההערכות לגבי מצב המשק בהווה והציפיות לגבי מצב כלכלי אישי בעתיד הקרוב - דווקא ידה של הפסימיות הייתה בנובמבר על העליונה. ואולם אותה פסימיות לא קיזזה במלואה את האופטימיות ביחס למצבו של המשק בהווה. לכן מדד נובמבר עלה.

עתיד אישי

אמנם הצרכנים שומרים על מאזן נטו חיובי בכל הקשור לשאלה בדבר עתידם הכלכלי האישי, אך המאזן החודש נמוך מזה שהיה באוקטובר. המאזן ירד בנובמבר ל-1.8 נ"א, לעומת 3.6 נ"א באוקטובר ומינוס 8.2 נ"א בספטמבר.

המאזן נטו מודד, כאמור, את הפער בין שיעור המשיבים האופטימיים לפסימיים. נציג עתה את הרמות המוחלטות של אופטימיים ופסימיים.] שיעורם של הצרכנים האופטימיים ביחס לעתידם הכלכלי האישי ירד מ-19.1% מכלל המשיבים באוקטובר ל-17.8% החודש. כמו כן שיעור הפסימיים רשם עלייה קטנה, מ-15.5% מכלל המשיבים באוקטובר ל-16% החודש. הרוב, באופן מסורתי, חושבים שמצבם האישי לא ישתנה, 58.6% מכלל המשיבים בנובמבר, בדומה לחודש הקודם.

איך נראתה התמונה בראשית 2012? בשתי מילים: אופטימית יותר. בשליש הראשון של השנה שיעור האופטימיים נע בטווח של 23%-20% מכלל המשיבים, ואילו רמות הפסימיות עמדו על 16%-15% מכלל המדגם.

לקריאת חוברת המדד