מנכ"ל YouPhone: אנו מתקשים לעמוד בכמות הפניות

אריאל שרייבר מ-YouPhone בכנס "גו מובייל": "נהיה שחקן לגיטימי לטווח ארוך" ■ גולן טלקום: "המודל שלנו לא יוביל להפסד" ■ המועצה לצרכנות: "החברות אומרות חצאי אמת לצרכנים" ■ סלקום, פרטנר ופלאפון סירבו כולן להשתתף בפאנל

"המודל שלנו הוא פשוט - תוך 7 שנים נכסה את כל המדינה". כך אמר היום (ב') מנכ"ל גולן טלקום מיכאל גולן, בתגובה לשאלה האם התמחור הזול שהוא מציע והמודל העסקי שלו יוביל אותו להפסדים. גולן דיבר בפאנל מנכ"לי סלולר במסגרת כנס "גו מובייל" שנערך היום באיירפורט סיטי. "כמות המנויים שלנו היא רלוונטית ביחס ל-7% ערבות שלנו במשרד התקשורת", לדבריו.

הפאנל כלל רק את נציגי ספקיות הסלולר החדשות. נציגי החברות הוותיקות, סלקום, פרטנר ופלאפון, סרבו כולן להשתתף בפאנל - כך סיפר גיא לרר המנחה.

עוד אמר גולן: "אמרנו מהיום הראשון שהכי חשוב לנו אסטרטגית זה להיות פשוטים, וכל החברות האחרות ממשיכות עם תעריפים מסובכים כמו תוספת של 10 שקל לגלישה מהירה יותר. האתגר שלי הוא לא לצאת מהפשטות, לא נוסיף נדבכים להצעה. 99 שקל שהגדרנו הוא המחיר הנכון - זה הכי זול להכל כלול. ההתחייבות שלנו היא גם להמשיך אחרי גבול ה-7%. המחיר הזה יאפשר לנו גם להיות חברה רווחית, נהיה עקביים במחיר הזול".

גולן סייג ואמר כי "לא בטוח שהמצב הטכנולוגי שלנו לא בסטנדרט העולמי, אבל בתחום השימוש והדאטה אנחנו במצב טוב. אני חושב שהבעיה בשוק הסלולר הישראלי היא לא הדור הרביעי, אלא שאין הרבה אפשרויות של תמסורת, יש מיעוט אנטנות ונכון לעכשיו חסר סיב אופטי ופה נמצא הפקק".

לדבריו, "משרד התקשורת שמקדם את פרויקט הסיבים האופטיים של חברת החשמל עושה זאת בשביל להרחיב את התחרות. אין מה להביא דור רביעי לפני שנסדר את בעיית התמסורת".

מנכ"ל YouPhone אריאל שרייבר, שהשיק בשבוע שעבר חבילת סלולר ללא הגבלה ב-79 שקל, אמר בפאנל כי "הקושי העיקרי שלנו עכשיו הוא ההתמודדות עם כמות פניות עצומה של לקוחות בגלל המחיר הזול שיצאנו איתו. רצינו להקים מעטפת כוללת, חברה שנותנת מכלול שירותים, הקמנו מרכזי שירות, כיום יש לנו 28 חנויות שירות ומכירה, אתמול התחלנו להפיץ ב-400 נקודות מכירה וכך הלאה - כדי להיות שחקן לגיטימי לטווח ארוך".

לדברי שרייבר, "שירות הוא מה שינצח. היום אנחנו נותנים את המחיר הכי זול והחברות הגדולות מתחילות עם המשחקים שלהן, ולנו יש את הקבוצה שמאחורינו (קבוצת דור של דודי ויסמן - מ.ר.ח) שמהווה עבורנו יתרון גדול".

"תהליך של חינוך שוק לצרכנים"

רמי לוי, מנכ"ל רמי לוי שיווק השקמה, נשאל איך הוא יגיב למחירים הזולים של השחקנים החדשים, ואמר כי "לא רק שאנחנו הורדנו את המחיר, הציבור שכח שפעם אפילו אי אפשר היה לקרוא את החשבוניות - לא רק שהורדנו מחיר, אלא גם נתנו לצרכן את האפשרות להבין על מה הוא משלם. אני הייתי ראשון ולכן לי פחות קשה מאשר האחרים - אני דאגתי לצרכנים. לא מרגיש קושי ולא הרגשתי קושי, אני מרגיש אהדה של הצרכנים לרשת שלי. אני שמח על הוזלת המחיר של YouPhone. ברגע שגם המתחרים מיטיבים עם הצרכנים בדרך שאני הובלתי, אנחנו מרוצים".

מנכ"ל הום סלולר אודי מארצי אמר כי "אנחנו בעיצומו של תהליך של חינוך שוק לצרכנים בכל מה שקשור לרכישת טלפון דרך המפעילים. התחלנו את המהפכה לפני 7 שנים ויש לנו תשתית שנערכנו עמה למכירת טלפונים בכל נקודות המכירה של הום סנטר. היום מבינים שאפשר לקנות ברזל בשוק הפרטי, אך עדיין יש קשירה בין זמן אוויר לברזל. בינואר 2013 אנחנו מצפים לשינוי של ממש שבו הצרכן יבין שהוא יכול לבחור את מה שטוב בשבילו".

אלון ברמן, מנכ"ל אריקסון ישראל: "הבשורה הצרכנית היא נפלאה, אבל במידה מסוימת זה החדשות של אתמול. צריכים להתחיל לדבר על ממדים נוספים במה שהצרכן רוצה. מחיר זה טוב, אבל צריכים שירות ואיכות רשת טובה. יש פרמטרים שמבדלים בין רשת לרשת - הגלישה והשירותים. אם נתמקד רק במחיר, בסופו של דבר הצרכן ייצא נפסד. נדרשות השקעות בכדי להמשיך להתקיים בשוק הזה, מחיר נמוך עם ערך מוצר נמוך הוא בעייתי".

לדברי ברמן, "המפעילים הווירטואליים לא לוקחים אחריות על תשתית ונהנים מהשקעות של המפעילות האחרות. המודל של משרד התקשורת צריך לקבל איזון, הוא לא יכול להיות ממוקד רק בהגדלת התחרות על בסיס מחיר. משרד התקשורת צריך לפרסם מיידית מכרז תדרים לדור הרביעי ולהשקיע בתשתית שתהיה טובה לכל המדינה. אסור לו לבדל חברה אחת מאחרת, הוא צריך לאפשר לנו לספק לציבור תשתית תקשורת כמו כל מדינה מתוקנת בעולם".

"צרכנים באים בגלל המחיר אבל עוזבים בגלל השירות"

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, התייחס לתלונות שיש בשוק הסלולר מצד הלקוחות: "צריך לזכור שבשוק שבו עושים הכל כדי לחסום אפשרות של צרכן לעבור מחברה לחברה ומקשים על שחקנים חדשים להיכנס, זה לא נקרא שוק חופשי למרות שכך רוצים להציג אותו. יש תחומים שבהם הסיסמה 'תן לכללי השוק לעבוד' פשוט לא עובדת".

לדברי פלג, "יש הרבה דוגמאות של תלונות שהגיעו למועצה שמצד אחד הקשו על המהפכה, ומצד שני ניצלו את המצב שהצרכנים הם לקוחות שבויים בחברות הקיימות.
הרווחים הבלתי סבירים והשירות הגרוע הם המאפיינים של שוק לא תחרותי וזה מה שראינו בעבר. אנחנו מנסים לגלות הבנה לקשיי ההיקלטות של החברות החדשות, אבל באותה מידה אנחנו אומרים שהמחיר הוא מרכיב חשוב והוא כבר מקבל ביטוי בעידן החדש, אבל תפיסת השרירותיות לא פחות חשובה. צרכנים באים בגלל המחיר, אבל עוזבים בגלל השירות".

פלג אמר כי החברות מודות שקיימת מדיניות של אמירת חצאי אמת לצרכנים. "זו מבחינתי הונאה שלמה. דברים מהסוג הזה היום מיד מעבירים את הצרכן לחברה אחרת. יש לעיתים התלהבות יתרה מתוך רצון למשוך צרכנים בקרב חברות צעירות, לא תמיד בהלימה ליכולת מתן השירות שלהן".

כל הדוברים שבו והדגישו את המודעות שלהם לחשיבות השירות כפרמטר עיקרי לשמור על הלקוחות. רמי לוי התייחס להצעה אטרקטיבית אמיתית שהוא הציע לצרכן: "האמינות אצלי היא נקודה חשובה, ואם לא יכולתי למכור אייפון זול אז הוא לא היה על המדף".

- כמה נמוך תרדו כדי לעמוד ב-7% אחוז התחייבות מול משרד התקשורת?

לדברי שרייבר מ-YouPhone, "ההשקה האמיתית שלנו היא עכשיו. יש מחיר נכון ויש מחיר שאנחנו יכולים לתת. וזאת בגלל שאנחנו חברה וירטואלית וההשקעה שלנו היא נמוכה יותר לעומת המתחרים. זו ההשקה האמיתית, לא רק ללקוחות שלנו אלא לכל עם ישראל".

מיכאל גולן הזכיר שהמחיר הזה, 79 שקל, הוא הזול ביותר בשל הגלישה הנמוכה שהוא כולל (1 גיגה) והצורך לשלם 10 שקל תוספת למהירות גלישה גבוהה יותר: "להיות חברה וירטואלית זה בכלל לא יתרון. אתה קונה דקות ממתחרה שלך ואתה תלוי בו. אם תבנה אנטנות ותייצר דאטה, תוכל לשלוט על הטכנולוגיה שלך ולא של האחרים. הציבור צריך להבין שהאנטנות יעניקו לנו טכנולוגיה עצמאית - והן לא סכנה".