באפט: "לא אהסס לקנות חברה ב-30 מיליארד דולר השנה"

הערב התקיימה אסיפת בעלי המניות השנתית של חברת ברקשייר האת'וואי שמכונה "הוודסטוק של הקפיטליזם" ■ במהלך האסיפה התייחס באפט ליורש שלו, למצבו הרפואי ולכלכלה העולמית ■ לפני מספר חודשים הודיע באפט שמצא היורש

אסיפת בעלי המניות של חברת ברקשייר האת'וואי התקיימה הערב באומהה שבמדינת נברסקה בהשתתפות אלפים מבעלי המניות של החברה שנמצאת בשליטתו של המיליארדר וורן באפט. בעקבות מספר הרב של המשתתפים מדי שנה היא הופכת למיני-קרנבל ואפילו קיבלה את השם "הוודסטוק של הקפיטליזם". האסיפה באה יום לאחר שהחברה פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2012 מהם עולה שהרווח של החברה הוכפל ברבעון החולף לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכם ב-3.25 מיליארד דולר.

האסיפה נפתחה בסרטון פארודי בכיכובה של מזכירתו של וורן באפט דבי בוסניק, שעלתה לכותרות לאחרונה אחרי שבאפט אמר שהמזכירה שלו משלמת מיסים יותר ממה שהוא בעצמו משלם ובשל כך צריך להעלות את המיסים על העשירים. ההתבטאות הזאת של באפט גרמה ליצירת הצעת חוק שזכתה לשם "חוק באפט".

לאחר מכן נפתח מרתון של שאלות ותשובות שיימשך מספר שעות - בעקבות מספר הרב של משתתפים באסיפה. במהלך סבב השאלות והתשובות התייחס באפט להודעה שלו על כך שהוא חולה בסרטן הערמונית ואמר שהוא "מרגיש מצויין", וכן לשאלות לגבי זהות מחליפו ביום שבו יצטרך לעזוב.

במהלך המרתון התייחס באפט לשאלת היורש שלו בניהול החברה וטען שמי שיחליף אותו צריך שידע להעריך בצורה נכונה את הסיכונים ולהכניס לשיקולים שלו אפשרות של מינוף יתר. בנוסף לכך, מי שיבחר שצריך שיהיה לו הכישרון לגייס כספים לחברה. באפט לעת עתה לא חשף את זהותו של היורש שלו, אבל על פי מכתב למשקיעים שפרסם באפט לפני מספר חודשים - לפני היוודע דבר מחלת הסרטן אצלו - אמר באפט שהוא כבר בחר את היורש שלו והוא איש שמקובל מאוד על מועצת המנהלים של החברה.

במסגרת דבריו התייחס באפט גם להחלטת החברה לבצע רכישה חוזרת של המניות במידה והמחיר שלהם יהיה פחות מ-110% מהערך הנקוב שלהם, ואמר ש"הוא מרגיש בנוח עם ההחלטה הזו". באפט אמר שהוא לא ינסה לשכנע אנשים לרכוש את מניות החברה כשהוא חושב שמחיר המניה גבוה יותר מהשווי האמיתי של החברה, מנגד כשהחברה מתכוונת לבצע רכישה חוזרת של המניות היא צריכה להגיד למוכרים שמבחינתה מחיר המניה נמוך מדי.

באפט הפתיע את הנוכחים כשאמר שהוא עמד לסגור רכישה של חברה תמורת סכום של 22 מיליארד דולר, אולם העסקה לא יצאה בסופו של דבר אל הפועל. המיליארדר סירב לחשוף את שמה של החברה או הסיבה לכישלון העסקה אולם הודה שהמהלך היה מאלץ אותו למכור מניות שלא מעוניין למכור אותן. באפט אמר שהוא עדיין מוכן לבצע רכישה של 20 מיליארד דולר אם הוא ירצה וימצא חברה שמעניינת אותו, ואמר שבמידה והשנה לא תתבצע עסקה כזאת, הוא יוכל לבצע רכישה בסכום של 30 מיליארד דולר בשנה הבאה.

באפט גם התייחס למצב הכלכלה העולמי במיוחד למצב הבנקים בארצות הברית ובאירופה. באפט מעריך שהבנקים האירופאים צריכים הזרמת כספים נוספת מצד הממשלות והגופים הבינלאומיים על מנת לשרוד, בעוד שהוא מעריך שמצב הבנקים בארצות הברית היום הוא הרבה יותר טוב מכפי שהיה לפני 4 שנים עם פרוץ המשבר הכלכלי.