עסקים קטנים: "הרפורמה בתחבורה הורגת את אבן גבירול"

בעלת עסק מוכר: "זה חורבן כלכלי. אם זה יימשך, אני לא רואה זכות קיום כאן. אני סוגרת והולכת"

מאות בעלי עסקים ותושבים במתחם אבן גבירול ורחובות סמוכים קיימו שלשום בערב (א') הפגנה מול שערי עיריית תל אביב, תוך חסימת התנועה הסואנת בצומת הרחובות אבן גבירול-בן גוריון-בלוך. הרחוב, מהמרכזיים בעיר, שוקק בתי קפה, מסעדות וחנויות, נפגע קשות מהרפורמה בתחבורה, עד כדי סכנה לחיסול עסקים ולהפיכת הרחוב לשומם.

אנשי העסקים אומרים כי מאז החלה הרפורמה בתחבורה נחתכו ההכנסות היומיות בעשרות אחוזים וכבר מתחילות בעיות עם הבנקים שנתנו אשראי מול הכנסות יומיות. "זה חורבן כלכלי. אם זה יימשך, אני לא רואה זכות קיום כאן. אני סוגרת והולכת", אמרה בעלת עסק מוכר.

אסור לעצור ליד המדרכה

ברחוב הדו מסלולי, עם 3 נתיבים בכל צד, ייחדה הרפורמה נתיב לתחבורה ציבורית, נת"צ. מדובר בנתיב הצמוד למדרכה, בכל אחד מהכיוונים. זאת, תוך איסור להעלאה ולהורדה של נוסעים מרכבים פרטיים. לדברי המפגינים מקרב התושבים, כבר ניתנו דוחות, בין היתר לתושבת שהחנתה את רכבה בנתיב התחבורה הציבורית כדי להוריד את אמה הקשישה המוגבלת בהליכה.

בנת"צ המערבי נאסרה תנועה אחרת מ-6 בבוקר ועד 8 בערב. בנתיב המזרחי, מ-8 בבוקר עד 8 בערב. עוד נקבע, כי פריקה וטעינה יאושרו רק בין השעות 10 ל-12 בצהרים, רק ממשאיות ולא ממכוניות פרטיות הפורקות סחורה או משמשות לטכנאי תיקונים. המגבלות הללו מונעות, בין היתר, גם עצירה לזמן קצר לרכישת מוצרים ואוכל מהיר, או ישיבה זריזה במהלך היום בבתי קפה ובמסעדות.

למעשה, כל החוויה של בתי הקפה עומדת להשתנות, שכן הדבר היחיד שיושבי בתי הקפה ייראו מולם יהיה קיר אוטובוסים במסלול הנת"צ, המצוי במרחק שני מטר מהם. לדברי מפגינים, פניות שלהם למשרד התחבורה ולעירייה, נתקלו בזריקת אחריות זה על זה.

גם תושבי הרחוב והרחובות הסמוכים הצטרפו להפגנה, בגלל מגבלות קשות ביותר בחנייה של רכבים פרטיים, שהרפורמה מחריפה אותם. מסלולים ברחוב בלוך סגורים בימים אלה למשך למעלה משנה, לאחר שראש העירייה, רון חולדאי, החליט לייחד נתיב לאופניים ברחוב, מה שאומר גריעה קשה של עוד עשרות רבות של מקומות חנייה לתושבים, חניות החסרות ממילא. כשהגיעו נציגי התושבים לישיבת מועצת העיר שדנה בעניין, סירב חולדאי לשמוע את דבריהם ויו"רית הישיבה, יעל דיין, היכתה בפטיש בכוח ודרשה מהמאבטחים להוציא אותם מהמקום.

יש לציין כי רח' אבן גבירול נחשב לפנינה אורבנית ייחודית. זהו הרחוב היחיד בתל אביב שתוכנן כמעט לכל אורכו תוך התחשבות באחידות צורה והגנה משמש ומגשם. מדובר בבניינים דומים בני 4-5 קומות, כשהחדרים והמרפסות ניצבים מעל המדרכה הרחבה, ויוצרים מה שמכונה "קולונדה".

קומות הקרקע תוכננו כולן רק עבור חנויות ועסקים. התוצאה של התכנון המתחשב הזה הוכיחה את עצמה, והפריחה של הרחוב מדברת בעד עצמה. השאלה עכשיו היא עד כמה יוכל הרחוב להמשיך להיות מה שהיה. החשש הגדול הוא שהטרגדיה של רחוב יפו בירושלים, שהתייבש מעסקים בעקבות מסלול הרכבת הקלה, שקיבלה את הכינוי "רכבת הקללה", תחזור על עצמה באבן גבירול בתל אביב.

המיליונים יורדים לטמיון

שאלה: גולת הכותרת של עיריית תל אביב בשנתיים האחרונות הייתה שיפוץ רח' אבן גבירול לכל אורכו. רק באחרונה הסתיימו העבודות בחלקו הצפוני. האם ראש העיר חולדאי, כשהשקיע את המיליונים רבים ברחוב, ידע שזו הולכת להיות התוצאה?