הצרכנים יציבים: מדד אמון הצרכנים עלה קלות ביוני ל-83.3 נק'

זאת לאחר ירידה של כמעט 5 נקודות במאי שיוחסה לחשש מפני הצפוי בספטמבר מבחינה גיאו-פוליטית ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, עלה ביוני ב-0.6 נקודות ל-83.3 נקודות (1996 = 100) לאחר שירד ב-4.9 נקודות במאי, ועלה ב-4.2 נקודות באפריל. הירידה במאי, נזכיר, יוחסה לחשש הצרכנים מפני הצפוי בספטמבר מבחינה גיאו-פוליטית. נתון המגמה של המדד - שמבוסס על ממוצעים נעים תלת-חודשיים - ירד ביוני ב-0.1 נקודות ל-84.5 נקודות, לאחר שינויים מזעריים במאי ובאפריל.

סנטימנט הצרכנים מתייצב על רמה נמוכה במקצת בהשוואה לשיא של 2009 וראשית 2010, מה שצריך להשפיע על התחזיות אודות הצריכה הפרטית במהלך המחצית השנייה של 2011. יציבות זו נרשמה על אף המשבר המחודש ביוון בפרט, ובאירופה בכלל. זוהי עדות לכך שבחודשים האחרונים נרשמת ירידה במשקל של התפתחויות בחו"ל בתהליך עיצוב ציפיות הציבור.

היציבות היא תולדה של מגמות שונות ברכיבי המדד. המדד מתבסס על שלושה רכיבים שמיוצגים באמצעות שלוש שאלות שמופיעות בסקר השוטף של המדד אותו עורך מכון סמית עבור גלובס מחקרים מזה 15 שנה.

שאלה ראשונה - "מה לדעתך מצב המשק?"

שאלה שנייה - "מה לדעתך יהיה מצב המשק בעוד חצי שנה?"

שאלה שלישית - "מה לדעתך יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה?"

לשם ניתוח הנתונים אנו מחשבים לגבי כל שאלה את "המאזן נטו של הערכה חיובית". כלומר, משיבים שענו שהמצב טוב/יהיה טוב בעוד חצי שנה, פחות משיבים שענו שהמצב רע/יהיה רע יותר בעוד חצי שנה.

הנתון השוטף של המאזן נטו של התשובות לשאלת "המצב הכלכלי של המשק בהווה" עלה ביוני ב-2.1 נקודות אחוז (נ"א) למינוס 19.8 נ"א. כלומר שיעור המשיבים האופטימיים נמוך עתה ב-19.8 נ"א משיעור הפסימיים. זאת לאחר ירידה של 7.1 נ"א במאי, ועלייה של 10.2 נ"א באפריל.

הנתון השוטף של המאזן נטו של הרכיב של "המצב הכלכלי של המשק בעוד חצי שנה" ירד ביוני ב-0.8 נ"א למינוס 21.2 נ"א. זאת אחרי ירידה של 2.6 נ"א במאי, ועלייה של 3 נ"א באפריל.

נראה שהצרכנים מגבשים את הציפיות על סמך העלאות הריבית, האצת האינפלציה והירידה החדה בשער החליפין, תוך הענקת משקל נמוך יותר לפרסומים על ההאצה של הצמיחה במשק ברבעון האחרון של 2010 לקצב שנתי של 7.8%, וכן לירידה הנמשכת בשיעור האבטלה. על אלה יש להוסיף את החששות מפני הרעה במצב הגיאו-פוליטי אחרי ספטמבר 2011.

להורדת חוברת המדד