משפחת שנידמן במגעים למכירת החזקות באדגר

שווי אדגר השקעות עומד על 552 מיליון שקל ■ שווי החזקות משפחת שנידמן באדגר: 380 מיליון שקל

משפחת שנידמן, בעלת השליטה בקבוצת צור שמיר, נמצאת במגעים ראשוניים למכירת חלק מהחזקותיה בחברת הנדל"ן אדגר השקעות, באמצעות השקעה של שותף חדש - כך נודע ל"גלובס". גורמים בשוק ההון מעריכים כי בני הדודים מוקי ודורון שנידמן, המובילים את הקבוצה, מעוניינים להתרכז בפיתוח עסקי הביטוח שלה (באמצעות ביטוח ישיר) בברזיל.

בשוק ציינו היום, כי ייתכן ומתקיימים מגעים כלשהם עם חברת אלעד קנדה שבשליטת יצחק תשובה. גורמים מקורבים לקבוצת צור שמיר הכחישו כי מתנהלים מגעים למכירת אדגר השקעות, בכלל, ועם אלעד קנדה בפרט. את תגובת אלעד קנדה לידיעה לא ניתן היה להשיג.

אדגר השקעות היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה בת"א לפי שווי של כ-552 מיליון שקל. אדגר פועלת כזרוע הנדל"ן של קבוצת צור שמיר, שלה גם פעילות בתחום הביטוח - באמצעות ישיר חברה לביטוח, ופיננסים - באמצעות בית ההשקעות מיטב וחברת מימון ישיר הפעילה בשוק האשראי החוץ בנקאי. משפחת שנידמן, במישרין ובעקיפין, מחזיקה בכ-69% ממניות אדגר, ששוויין בשוק (ללא פרמיית שליטה) הוא כ-380 מיליון שקל.

מטקסטיל לנדל"ן קנדי

אדגר השקעות ופיתוח הוקמה בשנת 1977 כחברת טקסטיל, ובהמשך פנתה גם לשוק הנדל"ן המקומי. בשלהי 1994 רכשה קבוצת צור שמיר את השליטה בחברה מידי אליהו יוסף, והפכה אותה למתמחה בתחום הנדל"ן בשוק הישראלי והבינלאומי. אדגר מאופיינת בפרופיל של נכסים טובים במדינות חזקות ובסיכון יחסית נמוך. פעילות הטקסטיל הופסקה ב-1996.

אדגר משקיעה בנכסים מניבים, בעיקר בתחום המשרדים, היא פועלת בישראל, קנדה, פולין ובלגיה, ובבעלותה 31 נכסים מניבים בשטח כולל של כ-305 אלף מ"ר. כמו כן, מבצעת החברה פעילות יזמית בתחום הנדל"ן המניב, שם היא רוכשת קרקעות ומנצלת עתודות קרקע קיימות לצורך הקמת בנייני משרדים באמצעות קבלנים חיצוניים. בשנת 2010 הסתכמו הכנסותיה של אדגר השקעות ב-186 מיליון שקל, והיא רשמה רווח נקי של 92 מיליון שקל.

אלעד קנדה הונפקה בת"א באוגוסט 2010. חברת הנדל"ן פעילה במונטריאול ובטורונטו ומחזיקה ב-4,691 יחידות דיור להשכרה ועוד 225 אלף מ"ר משרדים ותעשייה. בנוסף, לחברה פרויקטים בייזום ולפיתוח עתידי. אלעד קנדה נסחרת לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל, לאחר שסיימה את 2010 עם הכנסות של 344 מיליון שקל ורווח נקי של 18.5 מיליון שקל.

קרנבל ביטוח בברזיל

כאמור, מכירת ההחזקות המתוכננת באדגר השקעות נעשית כנראה על רקע רצונם של השנידמנים להפנות משאבים לפיתוח פעילות הביטוח הבינלאומית של צור שמיר. לחברת ביטוח ישיר (תחתיה מאגדת הקבוצה את פעילויותיה השונות) היכרות וניסיון חיוביים עם הקמת והפעלת מיזמי ביטוח ישירים בחו"ל, אך גם טעם מר של החמצה מסוימת.

בשנת 2003 הקימה הקבוצה פעילות ביטוח ישירה בפולין, שהורחבה בהמשך למדינות נוספות במזרח אירופה, כשהפוטנציאל העסקי היה מבטיח מאוד, הגם שהמהלך - באופן טבעי - דרש הון.

ואולם, המשבר הכלכלי החריף של 2008, וצרכי ההון והמימון של הקבוצה, גרמו לשנידמנים לממש את פעילות הביטוח שלהם בחו"ל, אמנם ברווח אך מוקדם מדי מבחינתם. זאת, לאחר שבטרם המשבר הכלכלי אמרו מוקי ודורון שנידמן ל"גלובס" כי "הסיפור הכלכלי של ביטוח ישיר הוא בחו"ל (...) מקווים שנהיה חברת הביטוח בשיווק ישיר הגדולה בעולם".

44
 44

כך או אחרת, מאז יצאו מפעילות הביטוח במזרח אירופה ומכרו את החזקותיהם בה, שינתה הכלכלה כיוון, כשבמקביל חלפה תקופת החסימה של החברה מפעילות ביטוח ישיר בחו"ל. מוקדם יותר השנה נודע שביטוח ישיר סיכמה עם זרוע ההשקעות של הבנק העולמי (IFC) וקרן השקעות שמנוהלת על ידי ה-IFC לאמריקה הלטינית והקאריביים, על הקמת חברת ביטוח ישיר לפרט בברזיל, שהמטה שלה יפעל מהעיר סאו-פאולו (Sao Paulo). להערכת החברה הסכם מחייב ייחתם בתוך כחודשיים. כעבור כמה ימים הסתבר שקבוצת הביטוח מנורה-מבטחים בדרך לחבור לביטוח ישיר בברזיל.

מההודעות בנושא עד כה, עולה שהיקף ההשקעה המוערך של ביטוח ישיר, מנורה, ה-IFC ושותפים אחרים בהקמת החברה, צפוי להסתכם בכ-400 ריאל ברזילאי (כ-235 מיליון דולר או כ-850 מיליון שקל), שייפרסו על פני תקופה של ארבע-חמש שנים. ביטוח ישיר כבר הודיעה כי תישא ברבע מהעלות האמורה - כ-213 מיליון שקל.

בהתאם למזכר הכוונות, נקבע כי הצדדים יפעלו יחד להקמת החברה, כאשר ביטוח ישיר תחזיק לבסוף בכ-25% ממנה ותקבל ללא תמורה אופציה להגדלת חלקה בחברה ל-37% (האופציה תהיה בתוקף למשך שש שנים).