ת"א סגרה בירידות: רציו זינקה 3.7%, ישראמקו נפלה 3.7%

הערכות בשוק: בנק ישראל יעלה את הריבית ל-2.25% לאחר ארבעה חודשים בהם נותרה הריבית על 2% ■ למ"ס: האבטלה בנובמבר עלתה לרמה של 6.8%

הבורסה באחד-העם נסחרה במשך מרבית יום המסחר בירידות שערים קלות, לאחר שפתחה היום (ב') את המסחר בעליות קלות ולאחר מגמה שלילית שבה ננעל המסחר בבורסת תל-אביב אתמול. הדריכות הרבה בקרב המשקיעים לקראת החלטת הריבית היום השפיעה גם היא על כיוון המסחר. הערכות בשוק הן כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יעלה את ריבית חודש פברואר ל-2.25%. באירופה המגמה הייתה מעורבת. המחזור הסתכם בכ-1.71 מיליארד שקל.

היום פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי האבטלה במשק מרימה ראש: שיעור הבלתי מועסקים במשק עלה שוב ועמד בחודש נובמבר 2010 על 6.8% מכוח העבודה, שהם, במונחים מוחלטים כ-216 אלף מובטלים.

הלמ''ס עדכנה גם את שיעור האבטלה באופן רטרואקטיבי, כך שכבר בחודש אוקטובר היא עמדה על 6.8% ולא על 6.6% כפי שדווח לפני חודש. לפי הנתונים המעודכנים של הלמ''ס, האבטלה במשק גדלה החל מחודש יולי 2010, אז היא עמדה על 6.5%.

בהמתנה לריבית

כאמור, היום צפויה להתקבל החלטת הריבית לחודש פברואר והערכות הרווחות הן כי פישר יעלה את הריבית ב-0.25%. על פי סקר בלומברג, 17 מתוך 18 החזאים צופים העלאת ריבית חודש פברואר. הערכות הגוברות בשוק כי בנק ישראל יעלה היום את הריבית צפויות להשפיע על המשקיעים וזאת לאחר שבמשך ארבעה חודשים הותיר בנק ישראל את הריבית על כנה ברמה של 2%.

הדריכות הרבה לקראת החלטת הריבית היום נשענת בעיקרה על שני מהלכים משמעותיים שמטרתם היא לבלום את הספקולנטים הזרים בשוק המט"ח ועליהם הכריז בנק ישראל בסוף השבוע שעבר. הערכות הרווחות הן כי שני המהלכים של בנק ישראל מכשירים הקרקע להעלאת הריבית ומאותתים על כיוון זה. נזכיר כי בראשונה דרש בנק ישראל מהמוסדות הפיננסיים להוציא דיווח מיוחד עבור המשקיעים הזרים בשוק. לאחר מכן, הטיל חובת נזילות של 10% במתן אשראי לזרים בביצוע עסקאות החלף (SWAP) ופורוורד (FORWARD) במט"ח. כאמור, גם מהלך זה, הנועד להילחם בספקולנטים, מלבה את הערכות בשוק כי פני בנק ישראל הם לעבר העלאת ריבית.

בסיטי צידדו אתמול בהערכה זו וציינו בסקירתם כי העלאת הריבית תרחיב עוד יותר את פער הריביות בין ישראל לארה"ב ויכולה למשוך עוד הון זר, כולל הון ספקולטיבי "מה שיתרום עוד יותר לייסוף השקל", להערכת הבנק. גם במריל לינץ' תמכו בהערכות השוק ובסקירה שפרסמו ציינו כי החלטת בנק ישראל בשוק המט"ח מקדמת העלאת ריבית בטווח הקצר.

גלוב: קידוח אופק 1 יוצא לדרך

מניות הגז והנפט, דלק קידוחים , דלק אנרגיה , גבעות , רציו , ישראמקו עמדו גם היום במרכז הבמה ותופסות את פוקוס המשקיעים אחרי שהממשלה אישרה את מסקנות ועדת ששינסקי אתמול (א'). 21 שרים תמכו בהצעה, ואילו חמשת שרי ישראל ביתנו התנגדו. אחרי אישור הממשלה, דוח ששינסקי צועד קדימה לעבר השלב הבא - וועדת השרים לענייני חקיקה בעוד 3 שבועות. לאחר מכן תעבור הצעת החוק לקריאה ראשונה בכנסת, משם יוכן החוק בוועדות הכנסת ואז תובא ההצעה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת - עד סוף חודש מארס.

בנוגע לשותפויות בקידוח "לוויתן", אתמול פורסם ב"גלובס" כי יוון החלה בשיחות גישוש עם ישראל בנוגע לשיתוף פעולה להעברת הגז הטבעי שנמצא מתגלית "לוויתן", לשווקים באירופה (כך מסר לסוכנות רויטרס שר ההשקעות היווני, האריס פאמבוקיס). נזכיר כי לאחרונה דווח כי ישראל משוחחת על שיתוף פעולה פוטנציאלי להנזלת הגז הטבעי עם קפריסין, בת בריתה הקרובה של יוון.

גלוב אקספלוריישן דיווחה היום לבורסה כי התקשרה בהסכם עם חברת קידוח זרה לקידוח אופק 1, קידוח בעומק של כ-2,500 מטר למטרת מציאת נפט שנמצא בתחום רישיון אופק. על פי הערכת השותפות, העלות הכוללת של הקידוח המתוכנן באופק 1 תסתכם בכ-4.2 מיליון דולר והעלות לביצוע שלב מבחני ההפקה בקידוח תסתכם ב-1.2 מיליון דולר. על פי הערכת החברה, הקידוח יחל בחודש אפריל השנה ומציינים כי קבלן הקידוח רשאי בתנאים מסויימים לדחות את תחילת הקידוח לחודש יולי השנה.

טבע דיווחה היום כי חתמה עם קבוצת בנקים על קו אשראי בגובה 1.5 מיליארד דולר. מדובר בהסדר של החברה עם סיטי ו-HSBC שהם הבנקים המובילים במהלך, ולצידם ישתתפו גם ברקליס קפיטל , קרדיט סוויס, גולדמן זאקס, J.P. Morgan, מורגן סטנלי. הבנקים הישראלים - בנק פועלים ובנק לאומי.

מזור ממשיכה להרחיב את הפעילות המכירות שלה באירופה והיום דיווחה כי אתמול חתמה על הסכם הפצה באיטליה עם חברת AB Medica, המתחרה במכירת רובוטים כירורגיים. כחלק מהסכם ההפצה התחייבה החברה המפיצה לרכוש ברבעון הראשון של 2011 מערכת Spine Assist ראשונה.

אפריקה ישראל נסחרה לאחר שאתמול זינקה בשיעור חד בעקבות דיווח על קבלת האישורים לפתיחת הקניון הגדול שלה במוסקבה. היום הודיעה אפריקה כי דירקטוריון הקבוצה החליט להעניק למנכ"ל, איזי כהן, בונוס מיוחד בגובה של 6.5 מיליון שקל.

מג'יק הודיעה היום כי נכנסה לרשימת ה- Market Global Select של נאסד"ק וממשיכה להיסחר תחת השם MGIC.

[לאתר המעו"ף] [לאתר האג"ח]