נתניהו החליט: צוות מיוחד יכריע בתוכנית החירום למשק החשמל

מנכ"ל האוצר חיים שני יעמוד בראש ועדה מיוחדת שתכריע באשר לדרך הפעלתה של תחנת הכוח באשקלון ■ ראש הממשלה: "נשאף שהמשק יהיה תחרותי, יעיל וגם משק שלא פוגע בסביבה"

צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל האוצר חיים שני יכריע במחלוקת בין שרי התשתיות והגנת הסביבה על אופן הפעלת תחנת הכוח החדשה באשקלון, כך קבע היום (א') ראש הממשלה בנימין נתניהו בסיכום ישיבת הממשלה בנושא מצב משק החשמל.

בסיום הישיבה התנהלו חילופי דברים בין שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו והשר להגנת סביבה גלעד ארדן. לנדאו האשים את המשרד להגנת הסביבה כי הוא מעכב את הפרויקט שאושר כבר בממשלה בשנת 2002. ארדן דרש להגיע להצעת פשרה שלפיה התחנה תופעל בגז טבעי כשהשימוש בפחם ייעשה רק כדלק חלופי במקרים של תקלות. ארדן ציין כי הצעתו נתמכת על-ידי הארגונים הסביבתיים המנהלים מאבק נגד התחנה הפחמית, ואולם לנדאו סרב להתחייב כי התחנה תופעל בגז ואמר לשרים "מי שיכול להבטיח שניתן יהיה לסיים את הליכי האישורים כדי שניתן יהיה להפעיל את התחנה בגז כבר ב-2015 - שיקום".

נתניהו החליט כי הצוות הבינמשרדי בראשותו של שני יכלול נציגים ממשרדי הגנת הסביבה והתשתיות. הצוות יבדוק, בין היתר, את תכנית הפיתוח של תחנות כוח חדשות ויחליט בין היתר על דרך הפעלתה של תחנת הכוח D בתוכה וכן את שילובם של יצרנים פרטיים במשק החשמל. על הצוות הוטל להגיש המלצות בתוך 90 יום למנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, שיעביר את ההמלצות בצירוף עמדתו האישית לנתניהו. ראש הממשלה אמר לפני הדיון כי הממשלה תפעל לפיתוח חשמל על מנת להבטיח "שהמשק יהיה תחרותי, יעיל וגם משק שלא פוגע בסביבה. בדרך כלל הדברים מתנגשים זה בזה".

שר התשתיות עוזי לנדאו מזהיר כי המשק יגיע בתוך שלוש שנים למצב של מחסור בחשמל, גם אם תתקבל החלטה על הקמת תחנת הכוח החדשה (D) בהקדם האפשרי, תימשך בניית התחנה 3-4 שנים. לנדאו טען כי התחנה הפחמית תהיה מהדגם החדיש ביותר הפולט מזהמים בהיקף של 10% בלבד מהדגמים הנוכחיים. ואולם במטה המאבק נגד התחנה הפחמית טוענים כי פעילותה תסכן את בריאותם של תושבי האזור. כ-200 פעילים בארגונים ותושבים מאשקלון הפגינו מול משרד ראש הממשלה בתחילת הישיבה.