דברים שרציתי לומר

בהסדר הגישור שהושג בפרשת עמנואל ניתן צ'אנס לשלום, בראש ובראשונה בינינו לבין עצמנו

הנה דברים שרציתי לשאת בפני בית המשפט העליון לקראת אישורו של הסדר הגישור בעניין עמנואל; בסופו של יום הצעת הגישור אושרה על-ידי בית המשפט, ולא היה צורך בדבריי.

עקב חומרת המצב, המתחים והרגישויות של כל הצדדים, אקרא (שלא כדרכי) בקול רם וצלול את דברי האישיים שכתבתי הבוקר:

"על-פי פנייה של גורמים ציבוריים רבים (ולאו דווקא חרדיים) ניסיתי לגבש (וגם לנסח) הסדר שימנע שסע חברתי בעם (יש לנו מספיק). הנחו אותי מספר עקרונות יסוד שעליהם חונכתי, והם:

א. במדינת חוק מוטלת על כל אדם, חילוני כדתי, החובה לכבד ולציית לכל פסק דין, קל וחומר של בית המשפט העליון של מדינת ישראל. זהו חלק משלטון החוק ואבן בריח של כל חברה.

ב. בישראל לא תהא אפליה של אדם, ילד או ילדה, בגלל מוצאם, דתם או צבע עורם. זהו עיקרון קדוש שבלעדיו אין תקומה לחברה, וכפי שזקן השופטים בארה"ב אמר: "The Constitution is color blind". אכן החוקים שלנו הם עיוורי צבעים, וטוב שכך.

ג. צריך תמיד לזכור כי ישראל היא מדינתו של העם היהודי, ומוטלת על כולנו החובה לכבד את ערכי היהדות שהיא כור מחצבתנו, ומותר לציבור החרדי לדגול בהלכה; הרי זו הדמוקרטיה בהתגלמותה שעליה כולנו גאים.

ד. אם יש סתירה מהותית בין ההלכה לבין חוקי המדינה, על כל הצדדים לעשות כל שביכולתם כדי להסדיר את הסתירה בדרכי נועם ושלום. בהיעדר הסדר, על בית המשפט לומר את דברו.

מוטלת עלינו חובה למצוא את המשותף ולא את הנפרד. בעוד 3 ימים תחל חופשת הקיץ. אי-שחרור האבות ומעצר האמהות רק יקצינו את העמדות ויקרעו שסע קשה בעם. לכן, צריך לתת צ'אנס לשלום בראש ובראשונה בינינו לבין עצמנו על מנת לחזק את אחדותו הפנימית של העם אל מול אלה החפצים לראות בכיליוננו, ומוטב שעה אחת קודם.

תמיד דגלתי בעיקרון שחזקים יכולים להיות נדיבים. אשרי אדם מאמין תמיד, ואמונתו זו לא תישבר בצווי מעצר. להיפך: "חרב המעצרים" (שלפי הצעת ההסדר תוקפא) תמשיך להתנוסס, ואין צורך להפעילה עתה כדי שלא להקצין עמדות ולתת צ'אנס לשלום.

תהא זו נדיבות גדולה אם בית המשפט יאשר את הסדר הגישור המוצע, שזכה לתמיכה של אדמו"רים גדולי תורה, פוסקי הלכה ומשפטנים, והעיקר: הוא זכה להסכמת המבקשים והמשיבים גם יחד.

על רקע זה, תוך שימור העמדות, הטענות והזכויות של כל הצדדים, הבה ננסה לאפשר לשני המגשרים שזהותם נקבעה בהסכמה, לגבש הסדר מוסכם שיוגש לאישורו של בית המשפט הנכבד, והנני תקווה שהסדר זה ייתר את הצורך בהתערבות נוספת של בית המשפט".

הכותב עומד בראש משרד עוה"ד כספי ושות'