אובמה פיטר את גנרל מקריסטאל, מפקד הכוחות באפגניסטאן

בכתבת דיוקן במגזין רולינג סטון, הביע הגנראל זלזול עמוק בצמרת הממשל בארה"ב, לרבות הנשיא וסגנו ■ הדילמה של אובמה היתה: לפטר את הגנרל, בדיוק כאשר המלחמה באפגניסטאן נכנסת לשלב מכריע, או לעבור על העלבונות בשתיקה, כדי לא לפגוע במאמץ המלחמתי

זיזלול בדרג האזרחי עלה ביוקר למפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטאן. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, החליט הערב (ד') לקבל את התפטרותו של גנרל סטנלי מקריסטאל, הארכיטקט והמבצע של המאמץ המלחמתי האמריקני הגדול באפגניסטאן, בעקבות פרסום נוסח כתבת דיוקן על הגנרל, שבה בה הביעו הוא ועוזריו זלזול עמוק בצמרת הממשל האמריקני, לרבות בנשיא ובסגנו.

אובמה עצמו הודיע על הדחת הגנרל, כשלצידו עומד האדם שיחליף אותו בזירה: גנרל דייוויד פטראוס,שמכהן עתה כמפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שתחום אחריותו חובק גם את המזה"ת (חוץ מישראל) ואת אפגניסטאן.

אובמה אמר, כי דברי מקריסטאל, פי שצוטטו בכתבה, "אינם עולים בקנה אחד עם הסטנדרטים שצריך להציב גנרל בתפקיד פיקודי".

הדברים "חותרים תחת השליטה האזרחית על הצבא... ושוחקים את האמון שנחוץ לעבודת הצוות שלנו השוקד על השגת המטרות באפגניסטאן", אמר אובמה. הנשיא שיבח את מקריסטאל על "האינטיליגנציה העמוקה" שלו ועל "אהבתו לארצו", אך הדגיש, כי התבטאויותו פגעו במאמץ המלחמתי באפגניסטאן.

"כל האמריקנים צריכים להיות אסירי תודה לגנרל פטראוס על שירותו במדים, שירות שראוי לציון", אמר אובמה. "אך המלחמה גדולה יותר מכל אדם, גבר או אשה. אני מאמין שההחלטה (לפטרו) היתה ההחלטה הנכונה למען הביטחון הלאומי שלנו".

הפרסום המוקדם של הכתבה, שתראה אור בגיליון הקרוב של המגזין "רולינג סטון", הציב לפני הנשיא דילמה גדולה, בעיצומו של משבר זיהום הנפט במפרץ מקסיקו וההתנגדות הגוברת בקונגרס לאישור חבילת תמריצים חדשה: לפטר את הגנרל, בדיוק כאשר המלחמה באפגניסטאן נכנסת לשלב מכריע, לאחר אובדן כאלף חיילים אמריקנים והזרמת עשרות מיליארדי דולר למאמץ המלחמתי, או לעבור על העלבונות בשתיקה, כדי לא לפגוע במאמץ המלחמתי.

בהחלטה לפטר את הגנרל, מסתכן אובמה בהאשמות שהוא בעל עור דק, שמוכן לסכן עתיד מלחמה חשובה כדי לרצות את האגו שלו. כבר נשמעה הקלישאה, "מי שאינו סובל חום, שלא ייכנס למטבח". מצד אחר, לו החליט הנשיא למחול על כבודו ולהשאיר את הגנרל על כנו, הוא היה מסתכן בהאשמות שהוא מתרפס לפני הדרג הצבאי, ושלא היה לו אומץ לבעוט באחוריו של מפקד שחצן, שחטא בעבירה של אי ציות, כפי שעשה, למשל, הנשיא הרי טרומן, ב-1951, כאשר פיטר את גנראל דאגלס מקארתור (אם כי אז היה מדובר על חילוקי דעות אסטרטגיים, לא על עלבונות אישיים).

ברמז על הצפוי, הודיעו מקורות בבית הלבן כי "הנשיא רתח מזעם" כאשר קרא את הכתבה. שר ההגנה, רוברט גייטס, אמר, כי מקריסטאל עשה "שגיאה גדולה" והפגין "שיפוט לקוי" כאשר התבטא כפי שהתבטא. אובמה עצמו אמר אמש, כי יקבל החלטה סופית לאחר שישוחח פנים אל פנים על הגנרל. בעקבות שיחה זו, הסתיימה בבת אחת הקריירה המבטיחה של אחד הכוחות העולים בצבא ארה"ב.

בכתבה, שמבוססת על שיחות רבות עם הגנרל, תיאר מקריסטאל את פגישתו הראשונה עם אובמה כ"פוטו אופ" ואת הנשיא עצמו כ"מרוחק ובלתי מוכן". הוא תיאר את אובמה כ"מפוחד, שחש לא בנוח" בפגישות עם מפקדים בכירים בצבא.

אחד מעוזרי הגנרל תיאר את היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ים ג'ונס, כ"ליצן" וכ"לוחמן ביורוקרטי חסר יכולת", שתקוע בבועת זמן ב-1985. "הצוות של מקריסטאל רוצה לראות את ג'ונס עף מהבית הלבן", אמר אותו עוזר.

כאשר נשאל מקריסטאל על סגן הנשיא, ג'וזף ביידן, הוא השיב: "מי זה"? עוזר אחר תרם התבטאות של לשון נופל על לשון: "אתה מתכוון לומר BITE ME?"