התמ"ת חוקר יבואניות מטליות בחשד ליבוא במחירי היצף

החקירה - בעקבות תלונת שתי יצרניות ישראליות שסופגות לטענתן הפסדים עקב היבוא הפרוע

הממונה על היטלי היצף במשרד התמ"ת, ראובן פסח, החליט בשבוע האחרון על פתיחת חקירה כנגד שלושה יבואני מטליות לניקוי רצפות בחשד ליבוא בהיצף. היצף הוא מצב בו יצרנים מחו"ל מוכרים מוצר מסוים למדינה שלישית במחיר הנמוך מהמחיר בו המוצר נמכר במדינת האם שלו, במקרה זה גרמניה. החברות שכנגדן נפתחה החקירה הן "חביב את פרנק" מראשל"צ, "המברשות רוחמה" מקיבוץ רוחמה ו"פאיז סעידי" מג'נין‎.‎

חקירת התמ"ת בנושא החלה בעקבות מכתב תלונה של שני היצרנים העיקריים בארץ לייצור סחבות לניקוי רצפה: "נועם אורים" מקבוץ אורים ו"עופרטקס" מאזור התעשייה ברקן. שני המפעלים מעסיקים יחד כ-70 עובדים ועוד כ-40 עובדים המועסקים באמצעות קבלני משנה. ‏

את המתלוננות מייצגים עו"ד גיל נדל, המתמחה ביצוא, יבוא וסחר בינלאומי, והכלכלן ערן הורביץ. במכתב התלונה מציינים הורוביץ ועו"ד נדל, כי "לאחר פרוץ המשבר העולמי ברבעון הרביעי של 2008, נותרו רבים מהיצרנים באירופה עם מלאי גדולי של מוצרי המטליות המדוברות. הביקושים המקומיים צנחו וחברות ניסו להיפטר מהסחורה כמעט בכל מחיר, תוך כדי הורדת מחיר משמעותית ביותר". ‏‎ ‎

הורוביץ ועו"ד נדל מציינים, כי המוצר הגרמני נמכר בארץ בהיצף של 90% , שכן הוא נמכר לטענתם בגרמניה ב-2 שקל ומיוצא לישראל ב-1.05 שקל. בתוספת הוצאות שינוע משוערות של 15%, מתקבל שהמוצר נמכר בארץ ב-1.2 שקל. "הפער במחירים מאפשר רווח נאה ליבואן ומאידך אפשרות למכור את המוצר במחיר מוזל, כך שהיצרן המקומי לא יוכל להתחרות", טוענות המתלוננות. הנושא כאמור נמצא כעת בבדיקת התמ"ת.‏‎ ‎