הבונים דני ג'ורדן מנצח המונדיאל

תולדות: דניאל אלכסנדר ג'ורדאן נולד ב-3 בספטמבר 1951 בעיר פורט אליזבת שבדרום-מזרח דרום אפריקה, למשפחה ממוצא מעורב. כיוון שסווגו "צבעוניים", גורשו ממרכז העיר שהיה מיועד ללבנים בלבד. "בתור אדם צעיר, שהממשלה באה ואוספת לך את כל הרהיטים לתוך משאית ואז בולדוזרים עולים לך על הבית והורסים אותו - זו היתה תזכורת מכאיבה מאוד לגבי השיטה שבה חיינו", סיפר.

ג'ורדן גרוש ואב לשניים, לואנה ומיכאיל. גרושתו, רוקסן, סיפרה כי סגנון החיים המטורף בתקופה שבה נלחם להביא את המונדיאל השפיע לרעה על נישואיהם. השניים התגרשו ב-97' לאחר 16 שנים.

השכלה: תואר ראשון מאוניברסיטת ווסטרן קייפ ומאוניברסיטת דרום אפריקה.

פעילות פוליטית: בראשית שנות השבעים, כשלמד חינוך, הצטרף לתנועת South African Students' Organisation, שהגנה על זכויותיהם של סטודנטים שחורים. מאז ומתמיד אהב ספורט. הוא היה שחקן פוטבול וקריקט. "לא יכולתי לייצג את ארצי כשחקן משום שכלל לא נחשבתי אזרח", סיפר בראיון ל"גרדיאן" הבריטי. "הצבעתי בפעם הראשונה בחיי כשהייתי בן 42".

לאחר הבחירות הדמוקרטיות הראשונות שנערכו בדרום אפריקה, ב-1994, שבהן זכה נלסון מנדלה בנשיאות, נבחר ג'ורדן לחבר פרלמנט וכיהן בו עד 1997. בשנה זו נבחר לנשיא התאחדות הכדורגל בדרום אפריקה וניסה לזכות באירוח מונדיאל 2006, נכשל, אך הצליח להביא את מונדיאל 2010 לדרום אפריקה.

בנייה: משחקי גביע העולם בדרום אפריקה ייפתחו בשבוע הבא ויתקיימו בעשרה איצטדיונים - חמישה חדשים וחמישה שעברו שיפוץ מסיבי, שהביאו למדינה סטנדרטים חדשים. באיצטדיון גרין פוינט בקייפטאון, לדוגמה, נבנתה כיפת זכוכית גדולה (היחידה בעולם, טוענים המארגנים) להגן על הצופים והשחקנים מפני גשם בלתי צפוי. איצטדיון סוקר סיטי ביוהנסבורג, שבו נאם מנדלה את נאומו הראשון לאחר שחרורו מהכלא, שופץ והורחב כך שיוכל לקלוט למעלה מ-91 אלף צופים. באיצטדיון יתקיימו בין השאר משחק הפתיחה ומשחק הגמר.

ביוהנסבורג נבנתה מערכת אוטובוסים חדשה, שדה תעופה חדש נפתח בדרבן, מאות קילומטרים של כבישים נסללו והורחבו. עלות ההכנות הסתכמה על פי הערכות ב-4.6 מיליארד דולר, הרבה מעבר לתכנון.

שביתה: פועלי הבנייה נקטו ביולי שעבר שביתה בת שבוע שאיימה לפגוע בהכנות, ושבסופה סוכם שיקבלו העלאה של 12% בשכרם. ג'ורדן אמר על כך: "שביתות בארץ הזו הן זכות דמוקרטית שעלתה בעמל רב. לכן לא ניסינו לשבור את השביתה". לאחרונה פורסם כי כל פועל שהשתתף בבנייה יקבל זוג כרטיסים לאחד המשחקים.

סימני שאלה: נשאלו הרבה שאלות בדבר יכולתה של דרום אפריקה לארח אירוע בסדר גודל כזה. ג'ורדן בטוח שדרום אפריקה תצליח לעמוד בכך, גאה במקומות העבודה הרבים שנוצרו במדינה הענייה ואף הציב לעצמו מטרות שאפתניות: להחזיר חברות בינלאומיות שעזבו בתקופת האפרטהייד. "אנחנו רוצים לארגן אירוע עוצר נשימה ולהוכיח את יכולותיה של דרום אפריקה", אמר.