מניות הרפורמה של אובמה

מה הוביל את ברוס ברקוביץ' להכניס לתיק ההשקעות יותר מ-40% מניות ביטוח בריאות

חוסר ודאות הוא אחד הדברים שמשקיעי ערך הכי אוהבים. מדוע? מפני שהוא גורם למי שאינם משקיעים סבלניים לחשוש, למכור, ולהוביל את מחיר המניה לנקודה נמוכה בהרבה מתחת לשווייה האמיתי.

זה בדיוק המקרה עם חברות ביטוחי הבריאות בארצות הברית. מאז שהצהיר הנשיא אובמה על הרפורמה בביטוחי הבריאות, צנחו מחירים המניות של חברות הביטוח לשפל חסר תקדים. לא מדובר בחברות קטנות וספקולטיביות, אלא בענקיות הנהנות מרווחיות יפה ומתזרים מזומנים שמן מדי רבעון.

איש אינו מכיר את פרטי הרפורמה במדויק, אבל הרעיון של אובמה הוא להוזיל את עלויות הביטוחים ולשפר את תנאי המבוטחים, על-ידי תוכניות ביטוח בריאות ציבוריות מטעם הממשלה או גופים שיפוקחו על-ידי הממשלה.

קשה להאמין שבארצות הברית הקפיטליסטית יהיו ביטוחי בריאות ציבוריים, חינמיים כמעט, כמו אלה שמפעילות קופות החולים בארץ. אך משקיעים רבים סבורים שהרפורמה הזו עשויה לפגוע קשות בחברות הביטוח, שייתכן כי ייאלצו להוזיל עלויות על מנת להתחרות בביטוחי הבריאות שתציע הממשלה. בדיוק מסיבה זו מפעילות חברות הביטוח את כל עוצמתן על מנת למנוע ביטוחי בריאות ציבוריים.

אבל, על אף שזה עשוי להישמע מפתיע, הן דווקא תומכות ברעיון של אובמה, ומוכנות להוזיל את עלויות הביטוח, אם במסגרת הרפורמה יחויבו כל האזרחים לרכוש ביטוח בריאות, כפי שרוצה הנשיא. מהלך שכזה יצריך אמנם הוזלה של הפוליסות, אך יחייב עשרות מיליוני אמריקאים, שאין ברשותם ביטוח בריאות, לעשות אחד כזה. מהלך כזה יהיה מצוין עבור חברות הביטוח, ועשוי להוביל אותן לשיאי הכנסות חדשים.

אפשר להניח שגם אם הרפורמה תצא לפועל במלואה - ולאור כישלונותיו הלא מעטים של אובמה יש המטילים בכך ספק - יחלפו לפחות כמה שנים עד שהיא תיושם. מרבית חברות הביטוח מגובות בהררי מזומנים, והזמן עד ליישום הרפורמה יאפשר להן להיערך אליה. בינתיים, נראה שהמניות כבר נסחרות במחירים המשקפים תרחיש פסימי.

לראיה, כמעט כולן נסחרות במכפילים הנמוכים במחצית מהערכים הממוצעים הרב-שנתיים שלהן. חברות ביטוחי הבריאות אינן צומחות בקצב מסחרר, ושומרות על פעילות קבועה. לכן, קל גם מאוד לערוך להן ניתוח הערכת שווי באמצעות היוון תזרים מזומנים. אם תעשו כך, תגלו כי מרביתן נסחרות בהנחה של 60%-40% מתחת לשוויין.

מניות לדוגמה. בין החברות המעניינות אפשר לציין את UnitedHealth Group (שאותה רכשתי לאחרונה), WellPoint , ו-Humana Inc. . גורואי השקעות אוהבים מאוד את מניות הביטוח הללו ומגדיל לעשות המשקיע המצליח ברוס ברקוביץ', שמניות ביטוחי הבריאות מהוות יותר מ-40% מתיק ההשקעות הנוכחי שלו.

לקנות או לא?

למרות כל התשבחות, אסור לשכוח שקיים סיכון בהשקעה בחברות אלה. אם הרפורמה תציע ביטוחי בריאות ציבוריים זולים ואטרקטיביים, הרווחים הגדולים של חברות הביטוח יהיו שייכים להיסטוריה.

אני לא סבור שזה יקרה, ולכן מעריך כי רבות ממניות הביטוח יחזרו להיסחר ברמת המחיר שבה הן צריכות להיות, תוך שהן מניבות תשואה מרשימה בשנים הקרובות. בכל זאת, אי-הוודאות עדיין קיימת, ולכן לא נבון, לדעתי, להשקיע חלק גדול מדי מתיק המניות שלכם במניות אלה.

גילוי נאות: הכותב מחזיק במניית UnitedHealth Group, אך לא בניירות הערך האחרים המוזכרים. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ

yinon@bursa4u.com