רשות המסים אינה קולטת דיווחים על אופציות לעובדים מזה 5 שנים

זאת בשל בעיה טכנית ; במארס 2005 יצאה הנחיה למעבידים, לפיה החל מ-2004 אין להגיש את הדו"חות עד להודעה חדשה - ומאז לא חל שינוי; המשמעות היא שרשות המסים אינה יכולה לעקוב אם שולם המס המתאים

רשות המסים אינה קולטת דיווחים על אופציות לעובדים מזה 5 שנים בשל בעיה טכנית בעיבוד הנתונים - כך נודע ל"גלובס". נודע כי במארס 2005 יצאה הנחיה למעבידים, ולפיה החל משנת המס 2004 אין להגיש את הדו"חות עד להודעה חדשה, ומאז לא חל שינוי. המשמעות היא שרשות המסים אינה יכולה לעקוב אם שולם המס המתאים, וייתכן כי שולם מס בחסר.

כך, למשל, על המעביד לנכות 25% מרווח ההון שנוצר לעובד ממימוש האופציות אם חלפו יותר מ-24 חודשים מהפקדת האופציות אצל הנאמן; לעומת זאת, אם עובד מימש במהלך ה-24 חודשים, הוא חייב במס שולי רגיל, ולכן אם החברה ניכתה רק 25% במקרה כזה, היא העבירה ניכוי בחסר.

לדברי עו"ד גליה אמיר-חן, שותפת היי-טק במשרד עוה"ד פרימס, שילה, גבעון, מאיר, הסיבה לאי קליטת הנתונים ברשות המסים נעוצה בחוסר היכולת של הרשות לעבד את הדיווחים. לדבריה, הרשות הורתה בזמנו להגיש את הדיווחים על האופציות באופן ממוכן בתוכנה שאינה נפוצה בשוק. המייצגים נדרשו להוציא סכומי כסף לא מבוטלים לרכישת התוכנה, אלא שבהמשך הורתה הרשות שלא לשלוח את הדיווחים הממוכנים.

אמיר-חן ציינה כי כל חברה נדרשת להגיש 5 דו"חות בשנה, כך שלאורך השנים לא הגישה כל חברה כ-25 דיווחים לרשות המסים. "הדו"חות הנדרשים הם מאד מפורטים וחברות ונאמנים מתקשים לשמר את המידע לגבי האופציות כל-כך הרבה שנים אחורה. חברות ונאמנים שלא ישמרו את המידע בסוף כל שנה, יתקשו להתמודד עם הגשת דו"חות על תקופות עבר", הזהירה.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בימים אלה אמורה ועדה לסיים את עבודתה ולהביא המלצות בפני מנהל רשות המסים, ועדה אותה מינה במטרה לבחון את נושא הדיווח הממוכן בנוגע לאופציות, לרבות עדכון המעבידים/ נאמנים".