מקור במשרד הביטחון: צבא ארה"ב עשוי להשתתף באופן פעיל בהגנה על ישראל מפני מתקפת טילים איראנית

צוותים אמריקניים וישראליים ערכו תרגיל סימולציה להגנה מפני טילים במתקן ישראלי ; נועדו לליטוש היכולות המשותפות להגנה על ישראל מפני התקפה איראנית ; התרחיש: התקפה בו-זמנית של של טילים בליסטיים רבים ; תרגיל משותף נוסף ייערך בהמשך

הצי וצבא היבשה של ארה"ב עשויים להשתתף באופן פעיל בהגנה על ישראל מפני מתקפת טילים איראנית אפשרית. כך אמר מקור במשרד הביטחון בעקבות תרגיל סימולציה, בהשתתפות צוותים של עשרות חיילים אמריקניים וישראלים, שנערך בחודש שעבר. הידיעה מתפרסמת בדיפנס ניוז.

צוותים אמריקניים איישו סוללות של טילי פטריוט, שהוצבו בישראל במלחמת המפרץ, ב-1991, ובחודשים שלפני תחילת הפלישה השניה לעיראק, החל ב-2002, אך היקף שיתוף הפעולה המתוכנן שני הצבאות במקרה של התקפה איראנית יהיה גדול בהרבה.

תרגיל הסימולציה נערך במעבדת ההגנה הצבאית הפעילה המשותפת, מתקן במטה תדיראן מערכות אלקטרוניות בחולון, שפותח ומופעל ע"י אלישרא, במימון של ישראל וארה"ב.

התרגיל, שנמשך שבוע, נועד לליטוש היכולות המשותפות של גורמים אמריקניים וישראליים להגן יחדיו על ישראל מפני טילים איראניים.

בתרגיל, שהיה מורכב משורה של משחקי מלחמה ממוחשבים, השתתפו צוות הגנה אווירית של חיל האוויר הישראלי וצות אמריקני, אנשי פלוגה 357 להגנה מפני טילים, שמוצבת בגרמניה.

דיפנס ניוז מציין, כי בתרגיל נעשה השימוש הנרחב ביותר אי פעם בטילים נגד טילים ובמערכות תמיכה, לרבות מערכת מכ"ם X BAND, מתוצרת ארה"ב. לפי ספר חדש שהתפרסם השבוע בארה"ב, מסירת המערכת לישראל אושרה אשתקד, לאחר שהנשיא היוצא ג'ורג' בוש דחה בקשה סודית של ישראל לקבל פצצות חודרות בונקרים והיתר לטוס במרחב האווירי של עיראק כדי להפציץ את המרכז הגרעיני הראשי של איראן, בנאטאנז.

המערכות האחרות ששולבו בתרגיל הן טילי חץ, מיירטי פטריוט PAC2, מערכות אגיס שמורכבות על ספינות של הצי האמריקני, מערכת THADD של צבא ארה"ב ומכ"ם אורן ירוק מפיתוח ישראלי. דובר של המינהל האמריקני להגנה מפני טילים, ריצ'ארד לנר, אמר שכל המערכות ש"הופעלו" בתרגיל הייו יצוג סימולטורי מדויק של המערכות הממשיות.

במהלך התרגיל נעשה שימוש בנתונים שהתקבלו מלווייני אתראה מוקדמת של ארה"ב וממערכות ניהול קרב שתומכות ברשת הישראלית להגנה מפני טילים.

מקורות במשרד הביטחון והמינהל האמריקני להגנה מפני טילים אמרו לדיפנס ניוז, כי התרגיל בחן את היכולות המשותפות של שתי המדינות להגיב על התקפה בו-זמנית של טילים בליסטיים מאיראן.

המקורות לא פירטו את התרחישים המדוייקים ששימשו כבסיס לתרגיל ולא את הלקחים שהופקו ממנו, אך ציינו, שהוא שמש כבסיס לתרגיל גדול יותר, "פתן ערער", שייערך במועד מאוחר יותר השנה ושישלב סימולציות ופעילות חיה.

"אנחנו, יחד עם המינהל האמריקני להגנה מפני טילים, מנסים לשפר את המוכנות שלנו במקרה שצבא היבשה והצי של ארה"ב, יחד עם המערכות המתקדמות שלהם, יצטרכו להגיע לכאן ולעבוד יחד איתנו כדי להגן על ישראל מפני האיום האיראני", אמר פקיד במשרד הביטחון.

לדבריו, התרגיל סייע לצוותים הישראליים והאמריקניים לשפר את התפיסות המבצעיות שלהם, להרגיש נוח יותר אלה עם אלה ולתאם תקנות ניהול הקרב והליכי פיקוד ובקרה.