אדוני שר האוצר, למה לריב?

הנה תוכנית חליפית לרפורמה במס שתשיג את אותה מטרה ולא תעורר כל התנגדות

מיכאל שראל הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים

לתשומת לבו של משרד האוצר, אני מנדב בזאת הצעה לתוכנית מופלאה שתשיג בדיוק את התוצאות שהאוצר מנסה להשיג באמצעות התוכנית הרב-שנתית שלו להפחתת מסים, אך לא תעורר שום התנגדויות.

משרד האוצר פרסם תוכנית רב-שנתית להפחתת מסים ובה שלושה סעיפים:

  1. המשך הפחתת מס חברות ל-20 אחוזים ב-2014.
  2. המשך הפחתת מס על יחידים, למס שולי מקסימלי של 42 אחוזים ב-2015.
  3. ביטול חלק מההטבות בהפקדות לקרן השתלמות (ביטול 2.2 מיליארד שקלים מתוך 3.7 מיליארד הטבות, כבר ב-2009).

כצפוי, שני הסעיפים הראשונים של התוכנית לא עוררו הרבה מחלוקות והתנגדויות, ואילו הסעיף השלישי, שהשפעתו המקרו כלכלית והתקציבית שולית יחסית לשניים האחרים, עורר תגובות נזעמות ואיומים בשביתה כללית במשק.

איפה ההגיון שלכם?

לא הואילו הסברי האוצר שגם עובדים שיש ברשותם קרן השתלמות ואשר יפסידו חלק מהטבות המס בקרנות אלה, בסך הכול ירוויחו מיישום התוכנית, מכיוון שהתוספת לשכר הנטו הנובעת מהסעיף השני, גדולה בהרבה מהירידה בשכר נטו הנובעת מהסעיף השלישי.

המתנגדים נחושים בדעתם למנוע כל פגיעה בהטבות הקיימות בהפקדות לקרנות ההשתלמות, רואים בכך עניין עקרוני, ולא מוכנים שיבלבלו אותם במספרים ועובדות.

ובכן הנה תוכנית מופלאה שהכנתי, ואני מנדב אותה ללא כל תמורה. התוכנית צד אחד תשיג בדיוק את התוצאות שהאוצר מנסה להשיג באמצעות התוכנית הרב-שנתית שלו להפחתת מסים, ומצד שני לא תעורר שום התנגדויות.

והנה סעיפי התוכנית המופלאה:

  1. לא לעשות כל שינוי ולא לפגוע בהטבות המס הקיימות כיום בהפקדות לקרנות ההשתלמות.
  2. קביעת מדרגות המס ושיעורי המס בתוכנית הרב-שנתית כך שכל עובד שיש לו קרן השתלמות ישלם מס בדיוק לפי התכנון בתוכנית המקורית של האוצר, אך בהרכב מעט שונה: מדרגות מס מעט יותר גבוהות בשילוב המשך פטור מלא להפקדות לקרנות ההשתלמות.
  3. כל עובד שאין ברשותו קרן השתלמות יקבל הטבת מס מיוחדת - אני מציע לכנות אותה בשם "הטבת מס על אין קרן השתלמות" - אשר תביא את סך תשלום המס לסכום המקורי שתכנן משרד האוצר.