פישר משיב מלחמה

הנגיד בחר להגיב במילים "לא דיפלומטית" ליוזמה שהעלו ברוש ועיני

לא התפטרות. לא הורדת ריבית ולא התערבות בשוק המט"ח המקומי. כל אלה כלל לא עומדים על הפרק, לאחר שביום ה' שעבר נגיד בנקי ישראל פרופ' סטנלי פישר שכנע את רה"מ אהוד אולמרט ואת שר האוצר רוני בראון, כי מצב המשק בישראל יציב וטוב, וכי לא ניתן לעצור את הירידה בשער הדולר ע"י הורדת ריבית.

בסה"כ הנגיד פישר מחזיר מלחמה, מה שלא עשה כבר חודשים רבים. פישר בחר להגיב במילים "לא דיפלומטית" ליוזמה שהעלו הבוקר נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ויו"ר ההסתדרות עופר עיני.

ברוש ועיני הודיעו, כי באמצעות כותרת בעיתונים, כי הם יציעו לחוקק בנק ישראל חדש שיחייב את בנק ישראל להוריד ריבית. המרחק בין דיבורים לבין עשייה הוא 40 אלף מיל. גם הנגיד פישר יודע, שהסיכוי שהממשלה והכנסת יתנו את ידיהן לחקיקה מעין זו, הם אפס. מה שבאמת הקפיץ את הפיוז לפרופ' פישר היתה החבירה של ח"כ אבישי ברוורמן מהעבודה ליוזמה של ברוש ועיני.

ברוורמן הצטרף ליוזמה ואף הודיע כי הוא יזום דיון מיוחד של ועדת הכספים כבר ביום ד' הקרוב על מצב הדולר. למי ששכח, ברוורמן מזמן "עלה על העצבים" של ראשי בנק ישראל בפעם הראשונה כאשר הציע להגדיל את שיעור הוצאות הממשלה מ-1.7% ל-3%. ומאז חזר להעלות להם על העצבים עם כל מיני אמירות קנטרניות והצעות לא ממש על תפקוד של הבנק המרכזי. לא פעם ולא פעמיים זכה ברוורמן לדברי ביקורת קשים מצד בכירי הבנק. גם המשנה לנגיד פרופ' צבי אקשטיין התבטא בחריפות נגד ברוורמן. לכולם ברור שליוזמת ברוש עיני תוחלת חיים קצרה של פחות מיממה.

מקורות בכירים במשרד רה"מ הבהירו הבוקר שהם אינם תומכים במהלך. בתשובה לשאלת "גלובס" האם ישנה אפשרות שהמהלך הזה יזכה לתמיכת הממשלה הגיבו הגורמים הבכירים בתשובה קצרה חס וחלילה. כך שלכל הדעות יוזמת ברוש-עיני מתה מיתת עריסה.

במידה מסוימת חוזרת על עצמה מהלך כזה של ניסיון לחוקק חוק בנק ישראל מיוחד שיחייב את בנק ישראל להוריד ריבית, נעשה בראשית שנות ה-90. את המהלך ההוא הוביל בזמנו נשיא התאחדות התעשיינים דן פרופר. גם נשיא לשכות המסחר דן גילרמן נהג לתקוף בחריפות את בנק ישראל על הריבית הגבוהה.

המהלך אז להצרת צעדי בנק ישראל בא אל אוויר העולם רק שמשום נגיד בנק ישראל דאז פרופ' יעקב פרנקל סירב להוריד את הריבית. באותן שנים דווקא במשרד האוצר היו אוזניים קשובות ליוזמה של ראשי התעשיינים להצר את סמכויות הבנק המרכזי ואת סמכויותיו של נגיד בנק ישראל. למרות זאת המהלך אז לא צלח, והוא טורפד באופן מיידי ע"י רוה"מ המנוח יצחק רבין. זה גם מה שיעלה בגורלה של יוזמת ברוש-עיני. לכן נותרה בעינה החידה למה בוחר פישר להגיב היום בעוצמה חריפה, ועוד במסיבת עיתונאים. מסיבת עיתונאים עם נגיד בנק ישראל היא איננה אירוע שיגרתי, שמעלה את הטורים הן של השווקים והן של הפעילים בשוק ההון הישראלי.